به گزارش «نود اقتصادی»، دکتر احسان قمری، مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در نمودار سازمانی نمایندگی‌های سیاسی در خارج از کشور ، پست رایزن اقتصادی با دیدگاه کاملا سیاسی وجود دارد که ذاتا وارد مسایل کلان اقتصادی شده و هماهنگ کننده روابط اقتصادی دولتهاست. بسیاری از رایزنان اقتصادی نیز تحصیلات و تخصص اقتصادی نداشته و نمی توان از آنها انتظار برنامه و تحلیل اقتصادی داشت.

وی بیان کرد: با تاسیس سازمان توسعه تجارت ایران در دهه ۸۰ و تمرکز امور رایزنان بازرگانی در این سازمان، شاهد تحرک بیشتر امور بازرگانی و تجاری در سفارتخانه‌ها و مرتفع کردن مشکلات صادرکنندگان بودیم، به نحوی که تقسیم کار صورت گرفته میان رایزنان بازرگانی و اقتصادی تاثیرات مثبتی بر روابط تجاری گذاشته و مورد اقبال جامعه صادرکنندگان نیز قرار گرفته است.

احسان قمری افزود: در شرایط فعلی که دیپلماسی اقتصادی ، سرلوحه فعالیت‌های وزارت امورخارجه قرار گرفته است به نظر می رسد تقویت رایزنان بازرگانی از طریق سازمان توسعه تجارت ایران و اعزام رایزنان بازرگانی بر اساس نقشه راه کالای کشور (طراحی شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران) به ۱۵ کشور همسایه از اولویت برخوردار است.