به گزارش «نود اقتصادی»، جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال، میزان صادرات محصولات کشاورزی کاهش و در همین مدت میزان واردات این محصولات افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، کشاورزان ایران حدودا ۵۷۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی خود را به دیگر کشورها صادر کرده‌اند که حدودا ۵ درصد از وزن صادرات غیر نفتی ایران به شمار می‌رود.

ارزش صادرات کشاورزی ایران در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال نیز حدودا چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که بیش از ۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به شمار می‌رود.

ارزش صادرات محصولات کشاورزی در ۱۰  ماهه ابتدایی سال ۹۸، نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۴.۵ درصد کاهش یافته که احتمالا لااقل بخشی از آن به دلیل تغییر در قیمت پایه صادراتی گمرک در آمارهای سال جاری است.

در حوزه واردات نیز در ۱۰ ماهه امسال، بالغ بر ۱۹ هزار تن واردات محصولات کشاورزی صورت گرفته که از نظر وزنی ۱۷ درصد از کل واردات کشور را شامل می‌شود. ارزش این واردات نیز حدودا ۱۰ میلیارد دلار بوده که نزدیک به ۳۰ درصد از کل واردات ایران را تشکیل می‌دهد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که ارزش واردات در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری، ۲۵ درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است.