به گزارش «نود اقتصادی»، جعفر قادری اقتصاددان و نماینده منتخب شیراز در مجلس یازدهم اظهار داشت: دولت بودجه سال آینده را بسیار خوشبینانه تهیه کرده است. سال‌هاست صحبت از فاصله گرفتن بودجه از درآمدهای نفتی مطرح است، اما دولت‌ها نتوانسته اند از این درآمد آسان بگذرند و بحرانی که امروز ایجاد شده حاصل جدی نگرفتن این موضوع در دولت‌های قبلی از جمله دولت یازدهم است.

وی بیان کرد: گشایشی که در دولت یازدهم اتفاق افتاد در دولت دیگری شاهد نبودیم و بهترین فرصت بود تا بتوانیم اقتصاد کشور را سر‌و‌سامان دهیم؛ اما وابستگی‌مان به درآمدهای نفتی بیشتر شد. البته برخی، تاکیدات کارشناسان را اشتباه برداشت می‌کنند و می‌گویند وقتی گشایش اتفاق افتاده، چرا نباید نفت فروخت در حالی که کارشناسان عقیده دارند فروش نفت در هر میزانی که دولت توانایی دارد انجام شود؛ اما در بودجه روی این درآمد حساب باز نکنند و مستقیما به صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت برای بخش خصوصی و توسعه بیشتر صنایع نفتی تحویل شود.

جعفر قادری افزود: اگر پول یک سال از فروش نفت را برای ساخت پالایشگاه و توسعه پتروشیمی اختصاص داده بودیم اکنون نیازی به فروش نفت نداشتیم و بزرگ ترین صادرکننده محصولات نفتی در جهان بودیم.

نماینده منتخب مردم شیراز در مجلس شیراز گفت: ما به جای این که در این جایگاه باشیم اکنون دولت به دنبال منابع صندوق توسعه ملی است، در حالی که صندوق توسعه ملی به منظور توسعه بخش خصوصی و توانمندسازی این بخش تشکیل شده که برداشت دولت از صندوق، این بخش را ضعیف‌تر می‌کند.