به گزارش «نود اقتصادی»، مرکز آمار در گزارش روز گذشته خود به بررسی «شاخص قیمتی مصرف‌کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای» پرداخته است. چندی پیش تورم بهمن ماه اعلام شد که با سه درصد کاهش به ۳۷ درصد رسیده بود. این تورم برای دهک‌های مختلف درآمدی اعداد متفاوتی داشته است.

تورم دهک دهم بهمن ماه کمتر از تورم کل کشور بود و افراد حاضر در این دهک هزینه‌ای به اندازه ۳۸.۹‌درصد برای خرید گروه کالایی پرداخت کردند. این در حالی است که دهک اول برای خرید سطح مشخصی از کالا و خدمات در مقایسه با دهک دهم، ۲.۶ درصد هزینه کمتری پرداخت کرد.

با وجود اختلاف درآمدی میان دهک پردرآمد و کمتر برخوردار کشور مشاهده می‌شود که عملا افراد در دهک‌های کم درآمد تنها به اندازه ۲.۶ درصد کمتر هزینه می‌کنند. در این گزارش محدوده تغییرات تورم دوازده ماه منتهی به بهمن سال جاری برای گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی و دخانیات» بین ۴۴.۴ تا ۵۰.۱ درصد در نوسان بوده است.

از سوی دیگر در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز شاهد تغییرات تورم بین ۲۹.۲ تا ۳۶.۲ درصد هستیم. مقایسه این آمارها نشان می‌دهد که بین گروه‌های پردرآمد و کم درآمد جامعه کمتر از ۶‌درصد در تخصیص هزینه‌ها برای گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی تفاوت است. این گروه کالاها نقش عمده‌ای در سبد هر دو طیف درآمدی دارد که البته سهمش در سبد کالایی افراد کمتر برخوردار، بیشتر است.