به گزارش «نود اقتصادی»، وحید شقاقی شهری استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: ویروس کرونا اقتصاد کشورهای مختلف جهان را تحت تاثیر قرار داده و  به عنوان مثال اقتصاد کشور چین با کاهش ۱۸۶ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی رو به رو شده است. این بیماری از دو زاویه بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است.

وی افزود: اولا باید به این موضوع توجه داشت که به لحاظ اقتصادی تبعات داخلی این بیماری قابل توجه بوده، به عنوان مثال بسیاری از کسب و کارهای خرد محصولاتی را تولید کرده بودند تا در اسفندماه آن‌ها را عرضه کنند اما به نظر می‌رسد با عدم آمادگی عمومی در عرصه های فرهنگی حجم خرید این محصولات با کاهش  روبرو شود.
 
استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی بیان کرد: صنوفی مثل تولیدکنندگان پوشاک و واحدهای فعال در حوزه‌های گردشگری به دلیل کاهش فروش و کاهش مسافران با مشکلاتی در ماه آخر سال مواجه می‌شوند. امروز بیشترین مبادلات تجاری ایران با عراق انجام می‌شود، کالاهای مختلفی با تمرکز بر محصولات کشاورزی از ایران به سمت عراق صادر می‌شود، اما بسته شدن مرز های تجاری وقفه  و خسارت قابل توجهی به صادرات و تجارت ایران وارد خواهد کرد.

وحید شقاقی شهری بیان کرد: از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که ما یک صادر کننده سنتی نفت به کشور چین هستیم با توقف فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها در کشور چین عرضه نفت و فرآورده های نفتی از ایران به سمت چین نیز با اخلال مواجه خواهد شد که این موضوع مستقیماً روی بازار ارز ایران اثر گذاشته است. البته بعد از فروکش کردن موج این ویروس قطع به یقین تجارت ایران در مسیر قبلی خود قرار خواهد گرفت و قیمت ارز نیز کاهش خواهد یافت.