به گزارش «نود اقتصادی»، محمدرضا جهان بیگلری عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: در بدترین شرایط سیاسی و بین‌المللی که انتظار می‌رفت نرخ ارز افزایش زیادی داشته باشد با کنترل و ورود مستقیم بانک مرکزی نرخ ثابت ماند. ایران در آستانه یک جنگ نظامی قرار داشت و پس از ترور و به شهادت رساندن سردار سلیمانی ایران به پایتخت نظامی آمریکا در خاورمیانه حمله کرد اما بازار کامل تحت کنترل بود و در شرایط فعلی به نظر می‌رسد دولت قصد دارد موضوع اف‌ای‌تی‌اف را مطرح کند تا بتواند با افزایش نرخ ارز در پایان سال بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.

وی بیان کرد: مردم باید توجه داشته باشند اف‌ای‌تی‌اف سیستم بانکی ما را هدف قرار می‌دهد و این سیستم به دلیل تحریم‌های آمریکا عملا غیرقابل استفاده است درنتیجه ورود ایران به لیست سیاه تاثیری در اقتصادمان ندارد و اتفاقی که افتاده ناشی از بی‌مدیریتی بخش اجرایی کشور است.

جهان بیگلری ادامه داد: اف‌ای‌تی‌اف 42 توصیه و یکسری الزامات دارد که هیچ‌کدام در بخش ارزی کشور تأثیر ندارد و تورم‌زا نیست. ایران قبلا هم در لیست سیاه قرار داشت و این موضوع برایش تازگی ندارد، ضمن این‌که ایران در طول این مدت از لیست سیاه خارج نشده بود و به حالت تعلیق درآمد.

وی افزود: ما اکنون توصیه‌ها و دستورات اف‌ای‌تی‌اف را انجام می‌دهیم و اطلاعات مربوط به صرافان، لیست تجارت خارجی و اطلاعات مربوط به نقل و انتقال پولی و مبارزه با پولشویی پنج سالی است به گروه ویژه اقدام مالی ماهانه داده می‌شود. شاید برخی داخلی‌ها در ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف نقش داشته باشند.

محمدرضا جهان بیگلری گفت: ورود ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی در شرایطی انجام شده که رئیس آن (چین) همیشه این کار را وتو می‌کرد اما یکباره خبرهایی مبنی بر این‌که ایران قرار است وارد لیست سیاه شود شنیده شد. حتی قبل از ورود ایران به لیست سیاه رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد خبرهای بدی در روزهای بعدی به گوش می‌رسد که برای ایران خوب نیست.