به گزارش «نود اقتصادی»، رضا رحمانی، وزیر صمت در افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌های فنی و مهندسی ایرانی با محور رونق تولید اظهار داشت: امسال یک فرصت برای رونق تولید و ساخت داخل است و حفظ تولید و اشتغال موجود نخستین برنامه ما در این جهت بود که چند برنامه در کنار آن اجرا شد.

وی با بیان اینکه صنعتگران، امسال خود را در یک جبهه و جنگ اقتصادی دیدند و خوب پیش آمدند، گفت: نمایشگاه تقاضا محور فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید را امسال برگزار کردیم که مکمل این نمایشگاه نیز هست. ضمن اینکه رونق تولید از محور‌های هفت گانه اولویت‌های کاری وزارت صمت است.

وی گفت: ۱۲ میلیارد دلار واردات ما در سال ۹۷ از سال ۹۶ کمتر شد و برای امسال و دو سال آینده برنامه ساخت داخل را تدوین کردیم و بنا است تا ۱۰ میلیارد دلار واردات را ساخت داخل کنیم.

رحمانی اضافه کرد: ظرفیت‌های خوبی در کشور برای ساخت داخل در حوزه‌های مختلف داریم و ظرفیت‌های خوبی نیز ایجاد شده است و در صنعت توانمندی‌های مان بیش از ظرفیت کنونی است.

وی با بیان اینکه برای خودکفایی در بخش‌های مختلف برنامه‌هایی را شروع کردیم، اضافه کرد: در حوزه لاستیک سنگین گلوگاه و وابستگی داشتیم که به صورت جدی برنامه داریم.


وزیر صمت با اشاره به اینکه پارسال ۳۰ درصد نیاز لاستیک سنگین را در داخل تولید می‌کردیم افزود: امروز این رقم به ۵۵ درصد رسید و با افتتاح ۴ طرح تا ۱۴۰۰ این ظرفیت بیشتر می‌شود و در لاستیک سنگین به خودکفایی می‌رسیم.

رحمانی ادامه داد: در الکترود گرافیتی که یک گلوگاه و نیاز اساسی بود برنامه‌های خودکفایی را شروع کردیم و در حوزه کک سوزنی و کک اسفنجی که برای آلومینیوم و فولاد جزو مواد اولیه الکترود گرافیتی است با وزارت نفت قرارداد یک میلیارد دلاری برای داخلی سازی و خودکفایی بستیم.

 

وی گفت: در حوزه آلومینا برنامه‌های خودکفایی را شروع کردیم که قرارگاه خاتم الانبیا برای خودکفایی پای کار آمد و فناوری را پای کار آورد که این اقدامات باید بخوبی به اطلاع مردم برسد تا مردم امید و روحیه خود را حفظ کنند.

وزیر افزود: در حوزه ارتباطات در جا‌هایی وابسته بودیم که به برکت سال رونق تولید اقدامات خودکفایی شروع شده است.

رحمانی اضافه کرد: در حوزه تامین‌مالی به دنبال روش‌های نوین تامین مالی هستیم، ما کشور با امکاناتی هستیم و باید امکانات را بهینه اختصاص دهیم.

وزیر صمت همچنین گفت: سامانه‌های الکترونیکی را داریم تکمیل می‌کنیم و سامانه توانیران را اخیرا راه اندازی کردیم و مرکز ساخت داخل را راه انداختیم.

وی اضافه کرد: اراده وزارت صمت و دولت این است که در هر حوزه‌ای ساخت داخل انجام می‌شود جلوی واردات اقلام مشابه آن را بگیریم که در این باره، واردات حدود ۱۶۰۰ ردیف تعرفه را برای حمایت از تولید داخل ممنوع کردیم.

رحمانی با بیان اینکه سیاست راهبردی کشور حمایت از ساخت داخل است و اقدامات انجام شده سبب رضایت رهبری شده است، افزود: به صورت ساماندهی شده و با برنامه و با اعتقاد پیگیر کار‌های ساخت داخل و رونق تولید هستیم.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی که برای ساخت داخل داشتیم در بیشتر موارد با قیمتی کمتر از نمونه خارجی تمام شده است و باید این برنامه‌ها حمایت شوند.

وزیر صمت همچنین گفت: قرارگاه خاتم در حوزه ساخت داخل و رونق تولید پای کار بوده است و با ما همکاری دارد و امیدواریم در حوزه رونق تولید بیش از پیش رضایت رهبری را جلب کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: داخلی سازی قطعات وارداتی امسال در دستور کار قرار گرفت که ارزش داخلی سازی از این محل از ۲ میلیارد دلار عبور کرده است.

آقای رضا رحمانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه رونق تولید قرارگاه خاتم در جمع خبرنگاران افزود: برخی موارد هم تفاهم نامه بوده که با اجرایی شدن آن‌ها این رقم نیز بیشتر خواهد شد و گزارش تکمیلی این موارد را به اطلاع مردم خواهیم رساند ضمن اینکه سال گذشته کاهش ۳۱ درصدی را در حوزه اقلام مصرفی نیز داشته ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال مردم، تولیدکنندگان و فعالان حوزه تولید بخوبی پای کار ساخت داخل و رونق تولید آمدند و این موضوع در جای جای کشور قابل مشاهده است.
رحمانی افزود: راهکار و راه حل معضلات اساسی کشور از جمله بیکاری جوانان، وابستگی ارزی، تورم و تنظیم بازار، رونق تولید است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخل باید محور سیاست‌ها قرار گیرد، گفت: بقیه سیاست‌ها باید با این سیاست هماهنگ و تنظیم شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: پارسال همین موقع انجمن قطعه سازان به من نامه نوشتند که ۲۸۰ هزار نفر در این حوزه یا بیکار شده اند و یا در معرض بیکاری هستند، اما امسال با اقداماتی که در راستای رونق تولید انجام شده است، نه تنها آن تعداد نیرو به سر کار خود بازگشتند بلکه ۴۰ هزار نفر نیز نیروی جدید اضافه شد.

وی اضافه کرد: رشد تولید نیز خوب شده است، زیرا پارسال رشد در گروه صنعت طبق آمار بانک مرکزی منفی ۱۲.۵ درصد بوده، اما در دیماه امسال به مثبت ۲.۳درصد رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از دلایل عمده مثبت شدن رشد گروه صنعت، توجه به رونق تولید و ساخت داخل بوده است که این روند باید در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز جدی گرفته شود.

رحمانی افزود: تصمیمات و سیاست‌ها در این حوزه باید با جدیت پیگیری و عملیاتی شود تا خدای نکرده در گروه‌هایی که ساخت داخل شده است دوباره به سمت واردات نرویم.

وی اضافه کرد: رونق تولید و ساخت داخل در همه حوزه‌ها شروع شده و در حال انجام است و از نظر ما هیچ بخشی برای رونق تولید کم اهمیت نیست و همه بخش‌ها را با برنامه ریزی جدی گرفته ایم.

منبع:صدا و سیما