به گزارش «نود اقتصادی»، پویا فیروزی تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته و بنا بر اعلام مقامات رسمی قریب به ۲ هزار واحد تعطیلی ورشکسته کشور در مسیر احیا قرار گرفته است. با تکیه بر رویکردهای مختلف نوسازی و بازسازی، دولت سعی دارد با راهکارهایی نظیر تامین سرمایه در گردش و تزریق نقدینگی، تقبل برخی بدهی‌ها، اعمال معافیت های ویژه و مواردی دیگر بنگاه‌های تولیدی را از باتلاقی که در آن گرفتار شده اند نجات دهد.

وی افزود: اثرات چنین رویکردهایی در آمارهای رسمی کشور نیز دیده می شود. بنا بر اعلام بانک مرکزی طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۵۴.۴ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی اختصاص یافته است.

پویا فیروزی بیان داشت: از این میزان حوزه صنعت و معدن با سهم ۳۰ درصد اخذ تسهیلات، ۷۱ درصد دریافتی خود را در تامین سرمایه در گردش به کار گرفته است. این گسیل سرمایه به حوزه‌هایی غالباً فاقد ارزش افزوده اگر چه امروز به آرام بخشی سیستماتیک بدل شده اما بیش از هر چیز روشن کرده که به نوعی یک درمان موقت برای یک بیماری مزمن است؛ اگرچه می‌تواند مدتی بیمار را سرپا نگه دارد اما لزوماً به بهبود پایدار و قیام تن رنجور اقتصاد در حوزه‌های هدف و به خصوص صنعت، از بستر ناخوشی نمی‌انجامد.