به گزارش «نود اقتصادی»، چند روز قبل رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: رشد نقدینگی امسال اندکی از میانگین رشد نقدینگی ۵۰ ساله کشور که ۲۵ درصد بود، بیشتر است.بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در یک‌ساله منتهی به آذرماه امسال بیش از ۲۸ درصد بوده و حجم نقدینگی به بیش از ۲۲۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

آقای روحانی در نشست خبری درباره رشد نقدینگی این‌طور بیان کرد که هر رشد نقدینگی را نباید بد دانست و رشد نقدینگی اخیر خوب است زیرا بر اثر افزایش ذخایر خارجی بانک مرکزی بوده است.

بر اساس اصول مسلم اقتصادی، رشد نقدینگی بالاتر از رشد تولید، موجب تورم می‌شود. رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه اول امسال منفی ۶.۷ درصد بوده است، یعنی تولید در کشور نسبت به سال قبل کمتر هم شده است؛ بنابراین طبیعی است افزایش حجم پول در اقتصاد، موجب رشد تقاضا و متعاقباً تورم می‌شود.

نکته دیگر آن که دولت فعلی سهم عجیبی در افزایش حجم نقدینگی دارد. از ۲۲۶۳ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی موجود در کشور ۷۹ درصد آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و ۲۱ درصد آن در سایر دولت‌ها ایجاد شده است.

در ابتدای دولت یازدهم حجم نقدینگی کمتر از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بود که تا پایان آذرماه امسال با رشد ۷.۴ برابری مواجه شده است. با این‌که آقای روحانی رشد نقدینگی را خوب خواند، اما افزایش چشمگیر حجم نقدینگی آثار خود را در اقتصاد به خوبی نشان داده است و گرانی‌های سرسام‌آور در بازار مسکن و خودرو ناشی از سرریز شدن همین نقدینگی به بازارهاست.