به گزارش‌«نود اقتصادی»، لیلا فتحی، عضو کانون زنان بازرگان اظهار داشت: با توجه به وضعیت سیاسی که ما امسال شاهد آن بودیم عراق همچنان بازار اول کالای ایرانی بود اما پس از درگیری‌های داخلی و ایجاد موج ایران هراسی در این کشور، مدتی بازار کالاهای ایرانی خراب شد به طوری که برخی از صادر کنندگان مجبور شدند فعالیت خود را متوقف کنند اما کردستان عراق همچنان برای ما فعال بود.

وی بیان کرد: در حوزه کشورهای سی آی اس به دلیل مسایل سیاسی که با ترکمنستان داشتیم اکنون این کشور برای هیچ بازرگان ایرانی روادید صادر نمی‌کند و گویا در مقابل نیز ایران از ورود ترکمن‌ها جلوگیری کرده و اکنون فعالیت ما در این بازار به صفر رسیده است.

عضو کانون زنان بازرگان گفت: قوانین سخت دولت سوریه در مورد واردات، تاجران ایرانی را دچار مشکل کرده از طرف دیگر دولت سوریه به دلیل کمبود منابع ارزی دو بازار ارز دارد یکی ارز دولتی و دیگری ارز آزاد که تفاوت قیمت آن بیش از دو برابر است، بنابراین یا باید صادرکنندگان مدت طولانی جهت دریافت پول خود منتظر بمانند یا اینکه مشتریان خود را از دست بدهند. در واقع این کشور پولی ندارد تا بتواند کالای ایرانی خرید کند و منابع اندکی مالی خود را جهت واردات کالاهای اساسی گذاشته است.

لیلا فتحی افزود: متاسفانه در پیمان‌نامه اوراسیا مراحل بانکی شفاف نشده و همچنان سیاست گذاران و مدیران بخش تجاری کشور در حال کار روی آن هستند به طور مثال هنوز دو بانک در ایران و ارمنستان به بخش خصوصی معرفی نشدند که بتوانند تراکنش‌های مالی را انجام دهند.