به گزارش «نود اقتصادی»، مجید شاکری تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: فروش نفت بیشتر در دوره‌های گذشته نه‌تنها مشکلات را پوشش نداده بلکه بیشتر هم کرده است. دهشتناک‌ترین آن مربوط به برنامه عمرانی پنجم تجدیدنظریافته از سال‌های 1353 تا 1356 است که بیشترین درآمد نفتی تاریخ ایران را داشتیم، اما میانگین سالانه رشد پایه پولی در آن زمان، 40 درصد بوده است.

وی تأکید کرد: مشکل نخست کشورمان، فروش نفت نیست.

شاکری درباره خلق ثروت توسط دولت گفت: دولت باید فضای عمومی کسب‌وکار را با تصمیم‌های به موقع، ثابت نگه دارد تا افراد بتوانند تصمیم بگیرند و این موضوع از صرف دادن مجوزها، مهم‌تر است.

وی همچنین درباره موضوع خلق ثروت دولت از دارایی خودش و لزوم مدیریت درست آن گفت: بنا بر آمار سال 1395, فقط دارایی غیرمنقول در اختیار دولت و یا نهاد‌های در اختیار او، مبلغ 18 هزار، هزار میلیارد تومان است، اما هنوز به‌سمت فهرست کردن، جمع کردن و مدیریت دارایی در قالب یک تصویر کلان نرفته‌ایم.

شاکری با ابراز اینکه "سیستم اجازه نمی‌دهد از گذشته درس بگیریم"، افزود: یکی از علت‌هایی که سیاست‌گذار به‌روی اشتباهاتش پافشاری می‌کند این است که از اعتراف به اشتباهش می‌ترسد.

این کارشناس اقتصادی گفت: باید موضوعات اجرایی سیاست‌های کلی را به وقایع سنجش‌پذیر، زمان‌دار و دارای هدف تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ساختار تصمیم‌سازی درگیر مسائل جزئی شده و نکات مهم ملی را فراموش کرده است.

شاکری تأکید کرد: می‌توانیم بدون تغییر در شرایط حقوقی تحریمی فعلی، نه‌تنها بقا پیدا کنیم بلکه وارد دوره طولانی‌مدت از رشد پایدار شویم.

وی اضافه کرد: هیچ کشوری در منطقه ما وجود ندارد که 95 درصد کالا‌های مصرفی را خودش تولید کند و شبکه پرداختی به‌بزرگی شبکه پرداخت کشورمان داشته و به‌تنهایی بازیگر جغرافیای منطقه در حوزه انرژی باشد.