به گزارش «نود اقتصادی»، حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در سال‌های گذشته به دلیل سهل بودن برخی مقررات صدور و تمدید کارت بازرگانی ممکن بود کارت بازرگانی برای افراد کم سواد صادر شود که این موضوع زمینه سوء استفاده را برای برخی فراهم می‌کرد. اما در یکی دو سال اخیر با در نظر گرفتن قوانین سخت‌گیرانه تر براساس مصوبه هیات وزیران و دولت تعیین شده شرایط تغییر کرده و اتفاقات و سوء استفاده های قبلی کمتر شده است. 

وی با بیان اینکه با توجه به تغییر شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی گیرنده یک کارت بازرگانی باید دارای یک سری حداقل‌ها باشد، گفت: ضمن اینکه دارنده کارت بازرگانی در سال‌های اول صدور دارای محدودیت واردات است و مالیات برای کارت‌های صادر شده علی‌الحساب اخذ می‌شود و عملا در شرایط جدید امکان فرار مالیاتی به حداقل رسیده است. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تشریح شرایط جدید صدور کارت بازرگانی و توافق اخیر بین اتاق بازرگانی، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: با توجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون‌گذار سامانه یکپارچه‌ای را در نظر گرفته که در بستر آن تمام فعالیت‌های تجارت خارجی اعم از کارت بازرگانی، ثبت سفارش، واردات و صادرات و مسائل گمرکی یکپارچه می‌شود و امکان رصد، نظارت و پیگیری بیشتری دارد لذا در حال حاضر اتفاق خاصی نیفتاده بلکه آن اختلاف و تفسیرهایی که بین اتاق بازرگانی و وزارت صمت برای اینکه تقدم بارگذاری مدارک ابتدا در کدام سامانه انجام شود حل شده و با یکپارچه سازی فرآیند مشکلات حل شده و براساس مراحل خاص و جدید پیش می‌رود. 

سلاح ورزی بیان داشت: اعتبار کارت بازرگانی یک ساله است و بنابراین هر ساله استعلام‌های لازم انجام می‌شود و کارت‌های فاقد صلاحیت ابطال می شوند.