شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴:۱۱ قبل از ظهر
معاون وزیر اقتصاد:

از سپرده‌های بانکی و سهام مردم مالیاتی نمی‌گیریم

در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که بزودی به دولت ارسال خواهد شد درباره مالیات بر سود سپرده و سهام اتفاق خاصی نیفتاده است و مالیاتی از این دو اخذ نمی‌شود.

اخذ مالیات از سود سپرده‌ها و سهام، در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم منتفی شد. با اینکه پیش‌تر پیش‌نویسی از این لایحه در آبان ماه منتشر شده بود که نشان می‌داد سود سهام و سپرده به‌عنوان دو جزء درآمدی افراد دیده شده است، اما محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد خبر داد در لایحه‌ای که وزارت اقتصاد تنظیم و به هیات دولت ارسال کرده، از این دو جزء درآمدی مالیات اخذ نمی‌شود. مالیات بر سود سپرده در طول سال‌های اخیر موافقان و مخالفان زیادی را در مقابل هم قرار داده است. موافقان معتقدند که دولت با این‌کار به تبعیضی که بین درآمدهای اشخاص وجود دارد، پایان می‌دهد. طبق استدلال موافقان، اگر بنگاه تولیدی بابت سودش مالیات می‌دهد، شخصی که میلیاردها تومان در بانک نگه می‌دارد هم باید مالیات دهد. در مقابل مخالفان معتقدند که این پول‌ها، بخشی از تسهیلات شبکه بانکی برای رونق تولید را شکل می‌دهند و به این نوع سرمایه‌گذاری، نباید مالیات تعلق گیرد. دلیل دیگر مخالفان این است که در شرایطی که رشد نقدینگی در سطح بالایی به سر می‌برد، اخذ مالیات از سود سپرده‌ها مانند کاهش دستوری نرخ سود عمل می‌کند و می‌تواند موجب تلاطم در بازارهای موازی شود.

به گزارش «نود اقتصادی»،‌ دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: با وجود اینکه پیش‌تر در پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سهام وجود داشت، در لایحه نهایی، این دو قلم حذف شده است. بر این اساس در لایحه‌ای که وزارت اقتصاد به هیات‌دولت در مورد اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم ارائه کرده، مالیات بر سود سپرده و مالیات بر سهام، وجود ندارد.

گفته‌های دهنوی حاکی از این است که در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بر مجموع درآمد افراد دیده شده و در صورت طی مراحل قانونی از کمیسیون اقتصادی دولت تا مجلس شورای اسلامی، از زمان اجرا تا دریافت مالیات، ۲ تا ۳ سال زمان خواهد برد تا موجب تشویش جامعه نشود.

ارسال نظر

فیلم/ عضو انجمن  حمل‌ونقل ریلی:
باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم


فیلم/ مدیر گروه اقتصاد کلان مرکز پژوهش‌های مجلس:
سیاست‌های بانک مرکزی باعث شده تا نرخ رشد نقدینگی به عدد ۲۴ درصد برسد که عدد موفقی است
فیلم/ معاون سازمان توسعه تجارت:
اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست
فیلم/ معاون وزیر صمت:
سود تولیدکنندگان پتروشیمی در بورس کالا مهندسی می‌شود

پربیننده