به گزارش «نود اقتصادی»، سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت در بخش لبنیات و گوشت قرمز به اندازه نیاز آحاد جامعه است هر چند که طی برنامه‌های ۵ ساله چهارم، پنجم و ششم توسعه بر افزایش ظرفیت سازی تولید شیر و گوشت قرمز تأکید شده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور با اشاره به اینکه ظرفیت تولید بیش از ۱۳ میلیون تن شیر خام در کشور فراهم شده است افزود: در بخش تولید گوشت با ساخت دامداری‌های جدید ظرفیت تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گوشت در کشور فراهم شده است که متأسفانه نوسانات قیمت و از دست دادن امنیت شغلی دامداران تا حدودی تولیدکنندگان را نسبت به ادامه تولید دچار شک و تردید شده‌اند.

سلطانی ادامه داد: بعد از انقلاب روند افزایشی در تولید شیر و گوشت کشور داشتیم به طوریکه هم اکنون از لحاظ کمی و کیفی در تولید مشکلی نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید فعلی شیر خام از مرز خوداتکایی بالاتر است بیان کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که حداقل سرانه مصرف شیر و مشتقات آن به ازای هر ایرانی به ۱۶۵ کیلوگرم برسد چرا که تحقق این امر در بسیاری از امراض و بیماری‌ها جلوگیری خواهد کرد.

وی در واکنش به موضوعات مطرح شده پیرامون شایعات اخیر مبنی بر وجود سم در تولید شیر خام گفت: با توجه به شایعات چند روز اخیر اگر خرید شیر خام از دامداران به سبب کاهش تولید کارخانه‌های لبنی متوقف شود بدون تردید این امر امنیت غذایی تولید شیرخام را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گفته سلطانی، در ابتدای انقلاب با ۳۶ میلیون جمعیت ۸۰ درصد لبنیات از خارج وارد می‌شد، اما هم اکنون تولید شیر خام به بیش از نیاز کشور رسیده است به طوریکه مردم به دلیل تنوع محصولات در ویترین مغازه‌ها انتخاب برایشان دشوار است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور افزود: با توجه به ضریب امنیت غذایی بالا در بخش تولید شیر خام سالانه یک میلیون تن محصولات لبنی به کشور‌های فرانسه و عراق صادر می‌شود و از آنجا که کشور فرانسه برای مواد غذایی مصرفی ارزش بالایی قائل هستند و آزمایشات مختلفی بر واردات محصولات به کشورشان انجام می‌دهند، این امر نشان می‌دهد که تولید شیر و لبنیات کشور از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی درباره آخرین وضعیت امنیت غذایی در بخش گوشت گفت: اگر مسئولان ذیربط تدابیری برای جلوگیری از  قاچاق دام به خارج و از خارج به داخل کشور بیندیشند بدون تردید نیازی به واردات نخواهیم داشت چرا که واردات دام از خارج به داخل به سبب تعدد بیماری‌های مختلف موجب شده دام‌های سالم کشور از بین روند.

به گفته سلطانی در سال حمایت از تولید داخل انتظار می‌رود که از موضوع قاچاق دام جلوگیری شود تا در این صورت ضریب امنیت  غذایی در بخش گوشت قرمز افزایش یابد.