به گزارش‌«نود اقتصادی»، موسی غنی‌نژاد،‌ تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: دولت با قرض گرفتن از مردم کسری بودجه خود را حل کند بهتر از این است که با قرض گرفتن از بانک مرکزی یا نظام بانکی به حل این معضل بپردازد. دومی باعث تورم می شود در حالی که اولی تورم زا نیست، بدهی دولت را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: واقعیت این است که دولت ایران جزو دولت هایی که بدهی خیلی بالایی داشته باشد محسوب نمی‌شود. البته رقم دقیقی از بدهی دولت هم متأسفانه وجود ندارد، که مثلا بدهی دولت چند درصد تولید ناخالص داخلی است. برآوردها این است که در حالت بدبینانه بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی نیست که رقم بالایی به حساب نمی‌آید.

وی افزود: فرضا در ژاپن بیش از دو برابر تولید ناخالص ملی، دولت به مردم بدهکار است یا در آمریکا این عدد به اندازه تولید ناخالص داخلی است و در کشورهای اروپایی نیز رقم ها بالاست. علت این که در کشورها کسری بودجه وجود دارد اما تورم نیست به همین راه حل باز می‌گردد و این نشان می‌دهد که پتانسیلی وجود دارد که اگر مردم به دولت اعتماد کنند و اوراق قرضه بخرند بهترین راه حل ممکن است، چون غیر تورمی است. باید تدبیری از این نوع بیاندیشیم.