بیژن عبدی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص اجرای گام پنجم کاهش تعهدات برجامی و تبعاتش بر اقتصاد ایران اظهار کرد: دولت حدود ۵ تا ۶ سال است که کشور را معطل به ثمر رسیدن برجام کرده و حتی در قلب مرکزی رآکتور اراک بتن ریخته است، ولی می‌بینید که اکنون همه تحریمها به بدترین شکل خودش برگشته است.

در فروش نفتمان مشکل داریم، تورم به اوج خود رسیده و آمریکا با همه ابزارهایش در حال فشار آوردن به کشور است. بنابراین برجام تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد. پس بهتر است عقب افتادگی‌هایی که طی سالهای اخیر در صنعت هسته ای برای ما ایجاد شده را جبران کنیم.

ما به نیروگاه‌های متعددی نیاز داریم چه برای تولید برق و چه برای تولید سوخت‌های فسیلی که اکنون نیاز اساسی کشور است. کاربرد انرژی هسته‌ای فقط تولید بمب نیست و ما استفاده‌های بسیار زیادی می‌توانیم از آن داشته باشیم، از جمله در تولید دارو و تجاری سازی آن که نیاز است پروژه‌های بسیاری را تکمیل کنیم.

عبدی با بیان این مطلب که "دولت مصر است که حتما پوسته برجام را حفظ کند" خاطرنشان کرد: ما در این سال‌ها از حفظ اسمی برجام ضربات زیادی خوردیم و آمریکا دیگر ضربه بیشتری برای فشار به ما نمی‌تواند داشته باشد. عده‌ای می‌گویند با نپیوستن به FATF روابط بانکی ما قطع می‌شود. سوال اینجاست که ما مگر اکنون اصلا روابط بانکی داریم؟ می‌گویند با خروج از برجام مکانیسم ماشه اجرا می‌شود. مگر بدتر از این هم وجود دارد؟ ما در دوران دولت قبل در لیست سیاه FATF بودیم ولی هیچ اختلالی در روند صادرات و وارداتمان به وجود نیامد.

وی با اشاره به تشییع پیکر پر شور سردار سلیمانی عنوان کرد: این حضور مردم به نوعی یک رفراندوم برای موافقت مردم با مقاومت بیشتر و تکیه بر توانمندی‌های داخلی بود. هیچ فرقی بین آمریکا و اروپا وجود ندارد و شما دیدید که سران کشورهای اروپایی به نوعی از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی حمایت کردند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: عده‌ای در دولت خوش بینی ساده لوحانه‌‌ای به اروپا دارند در حالی که دیدید در یک سال اخیر شرکت‌هایی مثل پژو و سامسونگ از بازار ایران دست شستند و از آمریکا تبعیت کردند. ژاپن خرید نفت از ایران را با وجود نیاز خود متوقف کرد. اینها نشان می‌دهد که نباید به اختلاف میان اروپا و آمریکا دل بست و برجام دیگر ثمری برای اقتصاد کشور ندارد.