به گزارش «نود اقتصادی»، عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: برای تامین محصولات مورد نیاز باید بر مبنای مزیتی که در محصولات کشاورزی داریم تولید و واردات آنها را جایگزین کنیم، یعنی برخی کالاها را که مزیت داریم تولید و صادر کنیم و برخی را که نداریم، وارد کنیم. موضوع مزیت و منابع آب از مواردی است که باید خیلی به آن توجه داشت و باید همواره این دو تا بخش را با هم ببینیم. باید برای هر تولیدی میزان آبی که مصرف می کنیم را در نظر بگیریم و تولید ما با میزان مصرف آبی که دارد اهمیت پیدا می‌کند. از سوی دیگر امنیت غذایی را هم باید در کنار درآمد کشاورزان ببینیم و متعادل کردن و همسنگ کردن اینها از وظایف جهاد کشاورزی است.

وی افزود: البته این را هم عرض کنم که در تمام دنیا تلاش بر این است که  80 تا 85 درصد نیازشان را از تولید داخل تأمین کنند و برای بسیاری از کشورها با وجود آب کافی رسیدن به این رقم یک آمال و آرزو است و هیچ کشوری نیست که بتواند که صددرصد و حتی 90 درصد غذای مورد نیازش را از داخل تأمین کند. 

کشاورز با بیان اینکه منظور ما از مزیت‌ نسبی این نیست که مثلا باغ پسته را رها کنیم و برویم گندم بکاریم، گفت: پسته سالانه یک تا یک و نیم میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد و تقریباً محصول بی‌رقیبی است و برای کشور شغل ایجاد میکند. مزیت نسبی را باید طوری ببینیم که به تأمین امنیت غذایی منجر شود؛ یعنی تعادلی بین این دو ایجاد کنیم.