به گزارش «نود اقتصادی»، حمیدرضا غلامزاده کارشناس مسائل بین الملل درباره تحریم‌های جدید آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: به طور کلی از حدود یک سال اخیر تحریم‌ها به طور عملی تاثیر خاصی بر اقتصاد کشور ندارد و آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید بیشتر قصد ایجاد جو روانی برای کشور دارد.

وی با اشاره به تحریم برخی فلزات در روز‌های اخیر از سوی آمریکا اظهار کرد: این تحریم‌ها در ماه‌های اخیر نیز بر روی فلزات اعمال شده بود که این موضوع نشان می‌دهد که دست آمریکا از اعمال تحریم‌های کارآمد خالی شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: تحریم‌های اخیر به نوعی نمایش تحریم است که از سوی آمریکا انجام می‌شود و در پی ایجاد جو روانی علیه ایران است.

غلامزاده گفت: در زمینه عمران در تولید مواد اولیه به خودکفایی رسیده ایم و نیاز به تعامل بیرونی یا واردات در این زمینه نیست.

وی افزود: در زمینه تحریم سازندگی نیز آمریکا قصد دارد با این تحریم از ورود یا ماندن ایران در عراق جلوگیری کند و با ورود ایران به عراق و سوریه بهانه‌ای برای فشار بیشتر به این کشور‌ها داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: تا به امروز آمریکا هر تحریمی که می‌توانست علیه ایران اعمال کرده است و با شروع تحریم‌های جدی از 13 آبان 98 می‌توان گفت که هیچ واکنش و تغییر جدی در بازار اتفاق نیفتاده است.

غلامزاده گفت: با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97 شوکی به بازار وارد شد، اما بعد از آن بازار نسبت به تحریم‌های آمریکا خنثی شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال ایجاد ابزاری برای فشار به متحدین ایران است اظهار کرد: در پی تحریم‌های جدید از باب سازندگی اگر ایران بخواهد وارد سوریه و عراق شود بهانه‌ای دست آمریکاست که فشار بیشتری به این کشور‌ها وارد کند.

منبع: میزان