به گزارش «نود اقتصادی»،‌ مجید شاکری، تحلیلگر مسائل اقتصادی در برنامه پایش با موضوع «نقش امنیت در مبادلات اقتصادی و نقش سردار سلیمانی در مبادلات اقتصادی ایران و عراق» گفت: نسل ما عمیقا متعهد به آرمان های حاج قاسم سلیمانی است تا این رویه را عوض کند. یعنی اقتصاد به جای اینکه فاکتوری برای نگرانی باشد، به یک بال برای امنیت کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ما در آینده مدیر اقتصادی کشور خواهیم شد، گفت: نسلی از جوانان دور هم جمع شده‌اند تا وضعیت اقتصاد کشور را بهبود دهند. اساسا ظرف یکسال گذشته ایده های اقتصادی از این جمع جوان صادر شده که به مرور در حال اجرا است.

شاکری افزود: البته این ایده ها گاهی اوقات توسط مجریان به درستی اجرا نمی شود که همین باعث عکس عمل کردن آنها شده است. به عنوان مثال این موارد در تدوین لایجه بودجه ۱۳۹۹ مشاهده می شود.

کارشناس اقتصادی  گفت: رفتارهای کلان اقتصادی نباید به محدودیت امنیت کشور کمک کند. بخشی از مسئولین اقتصادی کشور به دنبال هزینه کرد دستاورهای امنیتی برای اجرای تصمیمات اقتصادی خود هستند که امری اشتباه است و به نتیجه مطلوب نیز نمی رسد.  

شاکری افزود: امروز هنوز برخی از مذاکره صحبت می کنند با اینکه می‌دانند شانس موفقیت مذاکره یک ده هزارم است. باید تمام قد به همه مدیران اقتصادی کشور کمک کرد. اما کارهایی است که ما می دانیم غلط است و این کارها نباید ادامه پیدا کند چون به ضرر اقتصاد ایران است.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: مسئولین ما چون می خواهند همین کارهای غلط را ادامه دهند، می گویند باید مذاکره کنیم. یکی از نمونه های همین تصمیم غلط شیوه تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

وی افزود: ما سال های سال است که می دانیم این شیوه نفت فروختن در کشور امری اشتباه است. باید بدانیم که آمریکا نفت فروختن ما را تحریم نکرده بلکه شیوه آن را تحریم کرده است. شیوه نفت فروشی ما باعث شده است که اقتصاد ما برای خرج کردن ارزها و بالانس کردن تراز تجاری کشور، به سمت واردات میل کند. به عبارت دیگر اقتصاد ما به شیوه ای ساخته شده است که بدون واردات بهم می ریزد. در این ساختار کشور نمی تواند سیاست پولی مستقل داشته باشد.

این کارشناس ارشد اقتصادی با بیان اینکه نباید پول های نفت را به شیوه فعلی در تراز بانک مرکزی برد، گفت: باید بودجه ارزی را از بودجه ریالی جدا کرد. در صورت این کار تحریم پذیری درآمدهای ارزی کشور عوض می شود. اما به جای انجام این اقدامات، مسئولین به مذاکره روی آورده اند تا همین شیوه نفت فروشی فعلی از تحریم خارج شود.

وی گفت: نسبت دارایی های غیر منقول دولت به بدهی هایش در حدود ۱۸ برابر است. از نظر مدیریت مالی وضع دولت خوب ارزیابی می شود. این نسبت در کشوری مثل نروژ ۵ یا ۶ است. با وجود این نسبت خوب، اما دولت بیان می کند با کسری بودجه مواجه است.

شاکری در ادامه گفت: کشوری که نسبت بدهی خارجی آن به تولید ناخالص داخلی اش تقریبا صفر و نسبت بدهی ریالی آن به تولید ناخالص داخلی نیز از خیلی از کشورهای دیگر کمتر است، نباید مشکلات کلان اقتصادی داشته باشد.

کارشناس اقتصادی افزود: باید دولت یک بازار بدهی ایجاد کند تا عملیات بازار باز بر روی آن انجام شود. اما با وجود فراهم بودن زیرساخت ها، وزارت اقتصاد این کار را انجام نمی دهد. این کشور در اوج اعتبار بین المللی از لحاظ مالی در سال ۵۲، نسبت سرمایه گذاری خارجی به تولید ناخالص داخلی در حدود ۲ و نیم درصد بوده است.

شاکری گفت: فرق ما در اقتصاد با شهید سلیمانی در سپاه قدس این است که ایشان برنامه ای داشته و بر طبق آن جلو رفته است و به طور دقیق خواسته های خود را می دانست. اما ما در حال حاضر در کشور تصویر اقتصادی کلان نداریم و این موضوع مشخص نیست.

کارشناس اقتصادی در خصوص همسویی تنها یک مسئول در موضوعی خاص با شهید سلیمانی باعث موفقیت اقتصادی کشور شده است، توضیح داد: ما با کشور عراق مانده بستانکاری بزرگی داشتیم. با پیگیری های شهید سلیمانی بستری ایجاد شد که رئیس کل بانک مرکزی با پیگیری آن یک مکانیزم تسویه حساب دینار پایه تاسیس گردید که بسیاری از مشکلات را رفع نمود.

شاکری در پایان افزود: در چارچوب سیاست های پولی، وضعیت کشور از گذشته بهتر است. اما از نظر سیاست های مالی وضعیت مطلوبی نداریم. اساسا عملکرد دستگاه پولی محدود به سیاست های بودجه ای است. خیلی مهم است که سازمان برنامه و بودجه چیز دیگری شود.