به گزارش «نود اقتصادی»، به نقل از از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حاتم شاکرمی در کارگاه آموزشی «حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری»، با اشاره به فلسفه و جایگاه بیمه بیکاری گفت: با توجه به تاریخچه قانون بیمه بیکاری، این قانون در دنیا به عنوان یک ضرورت و حقوق بنیادین نیروی کار شناخته شده و هدف از اجرای آن، صیانت از کرامت نیروی کار است.

وی افزود: مطابق با قوانین سازمان بین المللی کار (ILO)، این قانون نوعی حمایت اجتماعی و جبران آسیب‌های مالی نیروی کار در صورت از دست دادن شغل به دلایل مختلف محسوب می‌شود.

شاکرمی با اشاره به سند کار شایسته گفت: مصوبات کار شایسته دارای هفت نماگر و شاخص در زمینه‌های عدالت اجتماعی، گفت و گوی سه جانبه، آزادی انجمن‌ها و.. است که ۳ مورد از این شاخص‌ها اعم از امنیت شغلی، عدالت و کرامت انسانی در ارتباط با بیمه بیکاری و حمایت‌های اجتماعی است لذا بر این اساس ضرورت دارد به این قانون به عنوان یک قانون بنیادین کار توجه جدی شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین با تاکید بر بازنگری قانون بیمه بیکاری گفت: امروز این قانون باید در مسیر و همسو با اصلاح ساختار اقتصادی کشور باشد. در این راستا معاونت روابط کار باید با حذف محدودیت‌های ایجاد شده در دامنه شمول قانون بیمه بیکاری و تشکیل کمیته‌های تخصصی و جمع آوری پیشنهادات در قالب یک پیش نویس جامع بیمه بیکاری را تهیه و جهت تصویب به دولت و مجلس ارائه دهد.

وی تصریح کرد: با تصویب یک قانون جامع بیمه بیکاری و تبدیل آن به صندوق بیمه بیکاری می‌توانیم با گردش مالی و تأمین هزینه‌ها اقدامات و فعالیت‌های درآمدزایی داشته باشیم.