به گزارش «نود اقتصادی»، عیسی منصوری معاون وزارت کار در سومین کنفرانس ملی کارآفرینی در دانشگاه صنعتی شریف، اظهار داشت: در بحث آموزش کارآفرینی این سوال مطرح است که وقتی می‌خواهیم کارآفرینی را آموزش دهیم، چگونه رفتار می‌کنیم؟ و آنچه در این خصوص اتفاق افتاده متفاوت است.

معاون وزارت کار افزود: وزارت کار در گام نخست اقدام به ایجاد کانون‌های کارآفرینی در استان‌های مختلف کرده است.

وی با اشاره به سبک آموزش کارآفرینی در کشور گفت: نظام آموزشی کشور به قاعده جدید کارآفرینی توجه نکرده است بلکه آن را در سیستم خود حل کرده است.

منصوری گفت: در آموزش کارآفرینی گروه هدف، آموزش گیرنده نیست و تنها دروس به صورت تئوری ارائه می شود. در صورتی که علاوه بر مباحث تئوری باید فرصتی ایجاد کنیم تا فرد آنچه فراگرفته را به صورت تجربی انجام دهد و در آخر این آموزش و تجربه‌ای که کسب کرده را تعمیق دهد.

وی تاکید کرد: قاعده آموزش باید تغییر کند و به سمت خلاقیت و نوآوری حرکت کنیم و جریان کارآفرینی در جامعه اتفاق بیافتد.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار درباره اقدامات وزارتخانه متبوع خود در حوزه کارآفرینی، گفت: باید فرصت بروز و ظهور به بخش خصوصی بدهیم و این وظیفه دولت است که زمینه فعالیت استارتاپ‌ها را فراهم کند.

وی اظهارداشت : به دلیل برخی انتقادها به نظام آموزش و عدم مهارت فارغ‌التحصیلان، طرح کارورزی را پیشنهاد دادیم تا علاوه بر آموزش تئوری،‌ مهارت و کسب تجربه محیط‌های کاری را برای افراد فراهم کنیم.

در ابتدای مراسم معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کارآفرینی حوزه‌ای است که خیلی‌ها درباره آن صحبت می کنند و ادبیات آن ساده است اما به شدت به محیط عملکردی وابسته است.

«مسعود برومند» افزود: کارآفرینی به محیط عملکردی وابسته است و تحت تاثیر ارتباطات و فرهنگ مناطق است.

وی تاکید کرد: در بحث کارآفرینی باید اجازه باروری و خلاقیت را به افراد بدهیم و در این صورت است که مدل‌های موفقیت بیرون می‌آید.

معاون پژوهش‌ و فناوری وزارت علوم گفت: محیط دانشگاه‌ها بر کارآفرینی تاثیر دارد و از ویژگی دانشگاه‌های نوین این است که به تمام فرآیند نوآوری توجه می‌کند.

وی افزود: تغییر سازمان اجرایی و فرهنگ سازمانی ساده نیست و هر تغییر نیازمند دوره زمانی ۶ تا هفت ساله است و در این مدت اتفاقات خوبی در کشور رخ داده است.

برومند گفت: در حال حاضر ۵۹ هزار پارک علم و فناوری در کشور فعال است که ۸۰ درصد آنها کارشناس و بالاتر بوده است.

وی با اشاره به رشد مناسب شرکت‌های دانش بنیان، گفت: ۱۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان فروش انجام می‌دهند و این پیشرفت خوبی است البته نیاز به کارهای بیشتر در این حوزه داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: مهمترین اقدام این است که مدل‌های جدید توجه کنیم و مقررات و قوانین دست و پاگیر را اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: ادبیات اقتصاد دانش بنیان این است که دولت زیرساخت‌ها را فراهم کند و ادامه کار به بخش خصوصی واگذار شود و بر همین اساس توسعه همگن در کشور ایجاد شود.
منبع: ایرنا