به گزارش «نود اقتصادی»، سازمان برنامه و بودجه با ارسال جوابیه بر خبر «آموزش و پرورش بیشترین زیان را از کسری بودجه دولت دید»،‌ اعلام کرد، رشد اعتبارات آموزش و پرورش کشور و استان‌ها در سال آینده بیش از 23 درصد است.

متن ارسالی به شرح ذیل می‌باشد:

بسمه‌تعالی

مدیر  مسوول محترم سایت نود اقتصادی

با سلام و احترام. مطلبی با عنوان "آموزش و پرورش بیشترین زیان را از کسری بودجه دولت دید" در مورخ 19/9/1398 در آن سایت منتشر شده، خواهشمند است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به منظور رفع ابهام و روشن شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در اسرع وقت در آن سایت منتشر شود:

 

سازمان برنامه و بودجه کشور با تکذیب مطلب منتشر شده  اعلام کرد:

رشد اعتبارات آموزش و پرورش کشور و استان‌ها در سال آینده بیش از 23 درصد است

در سال جاری، اعتبار مصوب وزارت آموزش و پرورش و ردیف‌های تابعه آن شامل ردیف هزینه‌ای ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها از محل منابع عمومی دولت به میزان 452 هزار میلیارد ریال است که  اعتبار مذکور با رشدی بالغ بر 23.2 درصد، به حدود 557 هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1399 افزایش یافته است.

ردیف هزینه‌ای ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها که حدود 94.5 درصد از اعتبارات هزینه‌ای وزارت آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهد، با رشدی حدود 24 درصد، از 425 هزار میلیارد ریال سال جاری به 526 هزار میلیارد ریال برای سال آتی افزایش یافته است.

این در حالی است که همه ساله نیز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و ابلاغ و تخصیص اعتبار بیش از 100 درصد اغلب تا سقف 110 درصد، نسبت به تأدیه مطالبات ناشی از تعهدات اقلام هزینه‌ای ایجاد شده در طول سال ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اقدام می‌شود.

در ارتباط با پاداش پایان خدمت  فرهنگیان بازنشسته نیز طی چند سال گذشته با ایجاد ردیف اعتباری مستقل در قوانین بودجه سنواتی برای این موضوع، حداکثر در شش ماهه اول هر سال مطالبات مذکور تأدیه شده است.

 چنانچه مطالبات پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال1397، طی دو مرحله تا پایان شهریورماه سال جاری پرداخت شد. برای سال آتی نیز اعتبار مورد نیاز برای تأمین پاداش فرهنگیان بازنشسته سال جاری درلایحه بودجه سال 1399 و در قالب ردیف متفرقه(57-550000) منظور شده است.

همچنین اعتبارات هزینه‌ای تعداد نه ردیف هزینه‌ای وزارت آموزش و پرورش که به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی با ماهیت حمایتی و کیفیت بخشی واغلب غیرپرسنلی اختصاص دارد، از رقم حدود 25 هزار میلیارد ریال سال جاری با رشد حدود 17 درصدی، به رقم 29 هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1399 افزایش یافته است.

یادآور می‌شود که کاهش اعتبار فعالیت‌های ورزشی و پرورشی که در مصاحبه وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره شده است، تنها ناشی از جابه‌جایی فعالیت‌ها و اعتبارات آنها بین دو ردیف هزینه‌ای مربوط به معاونت تربیت بدنی و تندرستی و معاونت پرورشی و فرهنگی ذیل وزارت آموزش و پرورش بوده است که براساس آخرین ساختار سازمانی مصوب وبه درخواست آن وزارت‌خانه این جابه‌جایی انجام گرفته است.

در همین ارتباط، لازم به ذکر است که اعتبارات ردیف هزینه‌ای مربوط به فعالیت‌های تربیت بدنی و ارتقای سلامت دانش‌آموزان از منابع عمومی دولت با احتساب اعتبارات اختصاص یافته از محل ردیف‌های متفرقه موضوع مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر تولید و واردات سیگار،  با رشدی حدود 10 درصد از رقم 4580 میلیارد ریال سال جاری به بالغ بر 5029 میلیارد ریال برای سال 1399 رسیده است و اعتبارات مربوط به فعالیت‌های پرورشی و امور تربیتی دانش‌آموزان نیز با رشد 7 درصدی از مبلغ 2225میلیارد ریال اعتبار مصوب سال جاری به رقم 2375 میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1399  افزایش یافته است.

همچنین در حوزه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش، اعتبارات عمرانی شامل ردیف‌های اصلی و متفرقه از حدود 43900 میلیارد ریال اعتبار مصوب سال 1398 به 58 هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1399 کل کشور افزایش یافته که نشانگر رشد 32 درصدی است.

شایان ذکر است که از جمله رویکردهای مهم در لایحه بودجه سال 1399 کل کشور می‌توان به تأمین 25 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح تکمیل فضاهای آموزشی که پنجاه درصد آن توسط خیران تأمین شده باشد از محل ردیف‌های اصلی و متفرقه و افزایش سهم وزارت آموزش و پرورش از محل عوارض گاز موضوع بند«پ» ماده (65)قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) از 20 به 50 درصد برای تسریع در استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در سال جاری و استمرار آن در لایحه بودجه سال 1399 کل کشور اشاره نمود.

همچنین یادآور می‌شود که تدوین لوایح بودجه سنواتی به عنوان یک برنامه مالی سالانه دولت است که برآورد مصارف آن متناظر با درآمد پیش‌بینی شده و با اتکای به میزان منابع مالی قابل دسترس تعیین می‌شود.

 گفتنی است که سازمان برنامه و بودجه کشور با نگاه ویژه به آموزش و پرورش، همواره تمام تلاش خود را برای پرداخت مطالبات قانونی و به‌حق فرهنگیان عزیز به کار بسته است و با وجود تنگناهای مالی موجود ومحدودیت منابع مالی دولت،در فرآیند تدوین لایحه بودجه سال 1399 تلاش شده است، سقف اعتبارات حوزه آموزش و پرورش به گونه‌ای تدوین شود تا هیچ‌گونه آسیبی متوجه اجرای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی شود.

 

مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل