به گزارش «نود اقتصادی»، غلامحسین دوانی،‌ عضو انجمن حسابداران اظهار داشت: مالیات 195 میلیارد تومانی بودجه سال 99 با احتساب مالیات گمرکی و مالیات بر واردات است وگرنه سقف مالیات بودجه 99، همان 160 هزار میلیارد تومان اعلام شده از سوی وزارت اقتصاد است.

وی درباره میزان امکان تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده گفت: مگر سال‌های گذشته درآمدهای مالیاتی محقق شد که امسال انتظار تحقق درامدهای مالیاتی را داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی مدعی شد: امیدواریم دولت کسری بودجه را با چاپ پول مدیریت نکند، متاسفانه به زعم دولت ایجاد تورم بهتر از این است که در تنگنای شدید مالی قرار بگیرد.

وی افزود: بودجه سال آینده به دلیل تحریم‌ها غیرنفتی است نه اینکه بخواهند سیاست‌های بودجه‌ریزی بدون نفت را پیاده‌ کنند.

دوانی با بیان اینکه تنها منبع درآمد دولت برای بودجه سال آینده درآمدهای مالیاتی است اما واقعیت این است که بسیاری مالیات نداده‌اند و نمی‌دهند، گفت: کشور ظرفیت درآمد مالیاتی 250 هزار میلیارد تومانی را دارد مشروط به اینکه نهادهای حاکمیتی مانند انواع بنیادها و آستان‌ها، مالیات فعالیت‌های اقتصادی خود را بپردازند.

این کارشناس اقتصادی گفت: افرادی که در زمینه قاچاق فعال هستند مالیات نمی‌پردازند حال اینکه 15 هزار میلیارد تومان حجم قاچاق است که نه شامل مالیات مستقیم و نه مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: البته قرار بر این است در لایحه اصلاح بودجه، تمام معافیت‌ها از جمله معافیت‌های نهادهای حاکمیتی را هدفمندسازی کنند و در پیش نویس تهیه شده بحث حذف معافیت‌های مالیاتی این نهادها آمده است.

دوانی درباره فروش 7 میلیون میلیارد تومان دارایی‌های دولت برای جلوگیری از کسری بودجه اظهار داشت: دارایی دولت خریدار ندارد و به نظر نمی ‌رسد که در این شرایط امکان فروش و واگذاری دارایی‌های دولت به بخش خصوصی و حتی حاکمیتی وجود داشته باشد. در حال حاضر خریدار بنگاه‌های دولتی نهادهایی خاص هستند که آنها هم در این شرایط بعید است منابعی برای خرید این بنگاه‌ها داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه کسری بودجه موضوع نگران کننده‌ای نیست و بسیاری از کشورها از جمله آمریکا هم با کسری بودجه مواجه هستند،‌ گفت: باید دید دولت برای رفع کسری بودجه چه برنامه‌ای دارد. اگر رابطه دولت و مردم دو طرفه و بر پایه اعتماد بود، دولت می‌توانست این کسری بودجه را با انتشار و فروش اوراق مشارکت و سایر اوراق از جمله خزانه اسلامی جبران و برطرف کند.

دوانی گفت: از میزان نقدینگی که در کشور وجود دارد تقریبا 50 درصد این رقم پول است. اما مردم از آنجایی که به دولت اعتماد ندارند پول و نقدینگی خود را صرف خرید اوراق نمی‌کنند.