به گزارش «نود اقتصادی»، مدیر امور اقتصادی اتاق تعاون ایران در پاسخ به این پرسش که چرا تعاونی‌های اعتبار دیگر مجوز تشکیل نخواهند گرفت؟ اظهار کرد: وزارت تعاون حق دادن مجوز ندارد و بانک مرکزی متولی صدور مجوز است. تعاونی‌های اعتباری هم که مشکل ساز شدند به این دلیل بود که در گذشته وزارت تعاون به آنها مجوز فعالیت می‌داد در صورتی که مسئولیت این کار با بانک مرکزی است.

وی تصریح کرد:در حال حاضر برای تعاونی‌های اعتبار محدودیتهایی ایجاد شده است مثلا گفته شده که تعاونی‌ اعتبار باید در یک واحد تولیدی باشد یا اینکه فقط در قالب قرض الحسنه می‌توانند عضو و سپرده جذب کنند و تسهیلات بدهند و نباید دیگر سود بدهند منتها قرض الحسنه‌ها راحت‌تر کار می‌کنند و محدودیتی نسبت به اعضا ندارند.

به گزارش «نود اقتصادی»، پیشتر معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صدور مجوز فعالیت را تنها مربوط به تعاونی‌های اعتبار کارمندی دانسته و گفته بود اگر نظارت جامع و هوشمندی بر عملکرد تعاونی‌های اعتبار اعمال می‌شد نه تنها شاهد اتفاقات رخ داده برای مالباختگان موسسات اعتباری نبودیم بلکه دولت و جامعه از خدمات آنها بهره‌مند می‌شدند و به عنوان یکی از ابزارهای تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی نقش آفرینی می‌کردند.