به گزارش «نود اقتصادی»، مسعود درخشان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه اظهار داشت: دیدیم تنها مساله‌ای که سبب افزایش قیمت بنزین شد، کسب درآمد برای دولت است که کار درستی هم است. دولت کمبود دارد و در این شکی نیست. آمریکا تحریم کرده است و همه باید به دولت کمک کنیم، اما به‌شرطی که شفاف باشد.

وی بیان کرد: مرحوم مصدق که آن بلا را به سرش آوردند و تهدیدش کردند، به مردم روی آورد و از آنها کمک خواست. مردم طلا، جواهر و هر چه داشتند بردند و دادند. ما در شرایط تحریم بودیم، رئیس بانک مرکزی، ۶۴ تن طلا را از دست داد. مصدق آمد و به مردم گفت به من طلا بدهید؛ مردم النگوی‌شان و گوشواره‌شان را دادند. بانک مرکزی ما ۶۴ تن طلا را از بانک خارج کرد؛ ۱۸ میلیارد دلار تنها در خلال دو ماه! حالا بگوییم آمار هم غلط است و ۱۸ میلیارد نباشد، ۱۰ میلیارد باشد. ۶۴ تن نباشد، ۶۰ تن باشد.

درخشان تصریح کرد: کدام کشوری در شرایط جنگ اقتصادی طلای خودش را برای اینکه می‌خواهد با دلال‌های چهارراه استانبول مقابله کند از دست می‌دهد؟ مشخص است که این کار اشتباه است. باید دولت را در شرایطی که به جامعه نیاز دارد کمک کنیم، اما دولت هم باید عاقل باشد و به سمت مردم بیاید. مردمی که ۳۰۰ هزار شهید و جوانان‌شان را دادند، النگوی‌شان را ندهند؟ گوشواره‌های‌شان را ندهند؟!

استاد اقتصاد دانشگاه علامه بیان کرد: وقتی مردم می‌بینند رئیس بانک مرکزی ۶۴ تن طلا را بر باد داد و از کرده خودش هم پشیمان نیست و برایتان چند منحنی هم می‌کشد و می‌گوید ما به نقطه تعادل رسیده‌ایم، چگونه می‌توان اعتمادشان را جلب کرد؟تنها راهکار در این است که باید به سمت مشارکت مردم و اعتمادبخشی به آنها حرکت کرد.

وی در پایان افزود: به‌نظرم می‌رسد راهکار تبعیضی، ترجیحی و بعد تدریجی بهترین راهکار بود و همچنان است که می‌تواند اجرا شود. مثلا دولت می‌توانست بگوید قیمت بنزین لیتری ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای فلان مدل از اتومبیل‌ها. اتومبیلی که آینه‌اش ۲۰ میلیون تومان است، قیمت بنزین برای او باید چقدر باشد؟ اتومبیلی که یک میلیارد تومان ارزش دارد، لیتری هزار تومان بنزین می‌زند و اتومبیل پراید اسقاطی که خرج یک خانوار از آن تامین می‌شود هم لیتری هزار تومان بزند؟! واضح است که این کار اشتباه است. اقتصاددان می‌آید و می‌گوید این قیمت نسبی اشکال دارد. آن اتومبیل یک میلیارد تومانی نمی‌تواند همان قیمتی را پرداخت کند که اتومبیل دیگر پرداخت می‌کند.