به گزارش «نود اقتصادی»، حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: محاسبات ما نشان داد با توجه به نیاز‌های کشور‌های همسایه و توان تولید ما، امکان صادرات سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به همسایگان وجود دارد. البته این بدان معنی نیست که ما همین حالا می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار به کشور‌های همسایه صادر کنیم، بلکه حرف ما این است که فعالان اقتصادی به ویژه جوانان در نظر داشته باشند که در این عرصه ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری وجود دارد و باید برای سهم گرفتن از آن اقدام کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران کشور‌های همسایه را مهمترین مشتریان صادراتی ایران در دوران تحریم خواند و گفت: در این شرایط تمرکز ما در صادرات روی همین کشور‌های همسایه بوده و برای این منظور مطالعاتی نیز انجام شده است.

زادبوم گفت: تحلیل‌ها برای شناسایی گروه کالا‌هایی که این کشور‌ها وارد می‌کنند نشان داد که خودرو، قطعات خودرو، صنایع الکترونیک و موبایل بیشترین سهم واردات این کشورهاست.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از سوی دیگر به تحلیل انواع صادراتمان به این کشور‌ها پرداختیم و دریافتیم که در بیشتر کالا‌های مورد نیاز آنها، ما توان صادارت داریم.