به گزارش «نود اقتصادی»، درحالی که به دلیل ابهامات اجرای استاندارهای مختلف ترخیص 1500 کانتینر برنج با مشکلاتی رو به رو شده بوده پیگیریها نشان‌ می دهد مشکلات مربوط به خروج کانتینرهای برنج رسوبی بر طرف شده است.

معاون فنی گمرک در همین خصوص گفته بود، با توجه به اینکه کنترل مجوزهای قانونی از جمله استاندارد توسط گمرک، قبل از ترخیص کالا الزامی است و سازمان‌های متولی صدور مجوز باید نسبت به بارگذاری مجوزهای ترخیص صادره در بستر سامانه جامع گمرکی اقدام نمایند و اصولاً تا این مجوزهای ترخیص به گمرک ارائه نشود، کالا قابلیت ترخیص ندارد و تشریفات گمرکی به پایان نمی‌رسد، گمرکات اجرائی نیز بدون کنترل سیستمی مجوزها نمی‌توانند نسبت به ترخیص کالا اقدام نمایند.

ارونقی افزود: بنابراین، اگر ترخیص قسمتی از برنج‌های دپوشده در بندر شهید رجائی صورت نگرفته به‌دلایل مختلف از جمله عدم صدور مجوزهای قانونی مربوطه بوده که مانع ترخیص این کالاها شده و در این خصوص باید دلیل را از سازمان‌های مربوطه جویا شد.

معاون فنی گمرک ایران در خاتمه بیان نمود: علی‌رغم ابلاغ مصوبۀ ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از 1500 کانتینر برنج در بندر شهید رجائی دپو شده است که قریب به اتفاق این برنج‌ها به گمرک شهید رجائی اظهار شده‌اند لیکن باید مجوز استاندارد به‌صورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این تعداد کانتینر محقق شود.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: صورت جلسه سه جانبه به استناد اختیارات تفویض شده از سوی شورای عالی استاندارد به وزارت صمت، سازمان استاندارد و دستگاههای تخصصی ذیربط (وزارت جهاد) صرفا در خصوص درصد شکستگی محموله برنج به امضا رسیده و در حال ابلاغ به گمرک است.

وی گفت: بر اساس این مصوبه صرفا درصد شکستگی برنج بر اساس استاندارد سابق اعمال می‌گردد و سایر شاخصهای استاندارد برنج مطابق مصوبه شورای عالی استاندراد در حال اجرا میباشد.

این مقام مسئول گفت: پس ابلاغ مصوبه به گمرک حداکثر تا فردا عملیات ترخیص برنج از بنادر کشور با سرعت انجام خواهد شد.