به گزارش «نود اقتصادی»، حسام عقبایی،نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با یادآوری این‌که بازار مسکن در یک رکود غیر تورمی به سر می‌برد، اظهار کرد:‌ حجم معاملات مسکن امسال در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و به تبع این اتفاق نیز قیمت‌ها در این بخش نزولی بوده است.

وی با بیان این‌که  از ابتدای سال تاکنون قیمت مسکن 30  تا 40 درصد نقاط مختلف کشور کاهش یافته است، افزود: تا پیش از افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن ، همواره قیمت مسکن نزولی بوده و  حجم معاملات در هر ماه نسبت به ماه پیش از آن کاهش می‌یافت.

وی ادامه داد:‌ با توجه  به رکود حاکم بر بازار مسکن و اقدام دولت در گران کردن بنزین این سئوال پیش می‌آید که تاثیر افزایش قیمت بنزین چه تاثیری روی قیمت مسکن خواهد داشت.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش گفت: فارغ از هر گونه نگاه سیاسی، قیمت مسکن سال گذشته و امسال به صورت نامتعارف، غیر منطقی و ناموزون بود و بر اساس آمار مرکز آمار ایران بیش از 120 درصد افزایش یافت.

عقبایی تاکید کرد: باید به این نکته تاکید شود که علی‌رغم افزایش قیمت بنزین، قیمت مسکن فعلا افزایش نمی یابد و در واقع این ظرفیت در بازار مسکن وجود ندارد.

وی با بیان این‌که قیمت مسکن  قبل از افزایش قیمت بنزین به حدی بالا رفته که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و آنها توان ورود به بازار مسکن را ندارند، یادآور شد: کاهش حدود 70 درصدی حجم معاملات در بازار مسکن طی امسال در مقایسه با سال گذشته نشاندهنده کاهش شدید قدرت خرید مردم است.

وی گفت: با توجه به این موارد، بازار مسکن همچنان روند رکود غیرتورمی خود را ادامه خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید: