به گزارش «نود اقتصادی»، در آخرین گزارش منتشرشده توسط مرکز آمار، نرخ بیکاری در تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته ۱.۸درصد کاهش یافته است. همین مساله سبب شد حسن روحانی، ۱۴مهرماه در جلسه هیات دولت با بیان آنکه بیکاری ۱.۸ درصد کاهش یافته است از تمام دستگاه‌ها و بخش‌های مسئول در این زمینه تشکر کند.

پذیرش این مساله جدا از آنکه توسط عموم مردم سخت و دشوار است با آمار سایر متغیرهای اقتصادی نیز همخوانی ندارد. یکی از متغیرهای اقتصادی که عموما متناسب با نرخ اشتغال تغییر می‌کند، رشد اقتصادی است. با اینکه تاکنون هیچ آماری درباره رشد اقتصادی نیمه ابتدایی سال ۹۸ اعلام نشده است با مشاهده وضعیت تولید می‌توان متوجه شد رشد اقتصادی نمی‌تواند افزایش داشته باشد. صندوق بین‌المللی پول نیز با آنکه نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۸ را منفی ۶ درصد اعلام کرده بود اخیرا با اصلاح پیش‌بینی خود آن را منفی ۹.۵ درصد اعلام کرد.

حال سوالی که مطرح می‌شود آن است که چطور امکان دارد با رشد منفی اقتصادی، نرخ بیکاری کاهش یافته باشد و این مساله فرضیه تحریف آمار منتشرشده یا تغییر معیارهای نرخ بیکاری را تقویت می‌کند. مرکز آمار خود به این مساله پاسخ داده است و معیار خود را در سال ۹۸ برای محاسبه جمعیت فعال (یعنی مجموع بیکاران و شاغلان) از افراد بالای  ۱۰سال به افراد بالای ۱۵ سال تغییر داده و دلیل آن را تحولات اجتماعی در کشور عنوان کرده است.

فارغ از آنکه دلیل مرکز آمار برای بالابردن پنج‌سال در شاخص جمعیت فعال درست یا نادرست است این مساله سبب کاهش پنج‌میلیون نفری در جمعیت فعال شده، به‌طوری که طبق گزارش‌های مرکز آمار در پایان سال ۹۷، جمعیت فعال حدود ۷۰ میلون نفر بوده و این عدد در گزارش بهار ۹۸ به ۶۱.۴ میلیون نفر رسیده است. همین مساله تاثیر به‌سزایی در شاخص نرخ بیکاری که نسبت بیکاران به جمعیت فعال در اقتصاد است، گذاشته است.