به گزارش «نود اقتصادی» کاوه زرگران دبیر کل کانون صنایع غذایی ایران با بیان این که چای ایرانی به دلیل طعم خاصی که دارد ذائقه همه افراد جامعه را در بر نمی گیرد، گفت: امروز بخش عمده مردم ایران گرایش به سمت مصرف چای‌های خارجی دارند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در پایان فروردین‌ماه، افزایش سه برابری قیمت چای دور از تصور نبود.
وی اظهار داشت: با حذف ارز دولتی واردکنندگان ناچارند که این کالاها را با ارز نیمایی یا آزاد تامین و وارد کشور کنند که با توجه به فاصله قیمت ارز آزاد نسبت به ارز دولتی، افزایش سه برابری قیمت چای خارجی منطقی است.
دبیر کل کانون صنایع غذای ایران گفت: قیمت جهانی چای گران نشده، بلکه  محاسبات نرخ‌های ریال و دلار تغییر پیدا کرده است.
وی سهم بسته‌بندی را در افزایش قیمت چای اندک دانست و افزود: بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت هر بسته چای را خود محصول چای خشک تشکیل می‌دهد و هزینه بسته‌بندی آن تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد است.
زرگران با بیان این که گوشت قرمز، چای و حبوبات سهم زیادی در سبد خانوار ایرانی دارند اضافه کرد: لازم است دولت پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حفظ قدرت خرید مردم باید راهکارهای جایگزین همچون ارزان کردن سبد خانوار یا عرضه بسته های حمایتی در نظر می‌گرفت تا مردم با مشکل تامین این کالا ها مواجه نشوند.
وی گفت: شرایط فعلی نشان می‌دهد که با کاهش قدرت خرید مردم در روستاها و شهرها، مصرف چای نیز کاهش پیدا کند.