نعیم خواجه حیدری، فعال حوزه کشاورزی در گفتگو با «نود اقتصادی» بیان داشت: امسال تمامی محصولات کشاورزی که در جنوب کشور کاشت می شود، تولید بسیار خوبی داشت و دلیل آن هم آب و هوا است، سیب زمینی، پیاز، بادمجان از جمله این محصولات است.

وی افزود: درست است صادرات پیاز باز شده است اما تعرفه هر کیلو 2500 تومانی که برای صادرات وجود دارد باعث شده است تا رغبت کشاورزان و توزیع کنندگان به بازار عراق کمتر شود زیرا دیگر صادرات صرفه اقتصادی ندارد.

این فعال کشاورزی تأکید کرد: خرما از دیگر محصولات جنوب کشور است که یک ماه آینده برداشت آن آغاز می شود و مسلما همین باعث می شود تا قیمت خرما کاهش پیدا کند، امسال تولید خرما در زمین های کشاورزی‌مان به نسبت سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: خرمای جنوب را کیلویی 4 هزار تومان از کشاورز خریدند اما به دلیل وجود واسطه ها الان کیلویی 28 هزار تومان در تهران عرضه می شود.

خواجه حیدری خاطرنشان کرد: امسال محصولات کشاورزی بسیار فراوان بود اما سیستم توزیع مناسب عمل نکرد، به دلیل به صرفه بودن صادرات بیشتر بازارِ صادرات گرم بود و تا حدی از بازار داخلی غافل شدند.

وی در پایان در رابطه با سیب زمینی گفت: کاشت سیب زمینی امسال خوب بود و محدودیتی نداشتیم، اما در واقع صادرات زیاد بود و از طرفی هنوز هم سیب زمینی مناطق غرب وارد بازار نشده است و این می تواند دلیل گرانی باشد، با ورود محصولات غرب کشور قیمت ها پایین می آید.