مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از جذب سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی این صندوق تا پایان خرداد ماه جاری خبر داد.

فرید دهقانی در مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام این صندوق افزود: بر اساس تدوین دستورالعمل سرمایه در گردش و صدور بیمه نامه اعتباری سرمایه در گردش برای نخستین بار ۶ میلیارد تومان از محل حقوق دولتی وصول شد که نسبت به سال ۱۳۹۶، شش برابر بیشتر جذب شده است.

مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی برای سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ هیأت مدیره صندوق، اعضای مجمع صندوق و چهار نفر از حسابرسان قانونی با موضوع بررسی عملکرد صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی در سال ۱۳۹۷ برگزار شد.

دهقانی اضافه کرد: صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی ۱۰۰ درصد دولتی و متعلق به ایمیدرو بوده و گفت: ۹۹.۹۹۶ سهم از این سهام متعلق به ایمیدرو بوده و بقیه آن متعلق به شرکت‌های تابعه زیر مجموعه سازمان ایمیدرو است.

وی یادآور شد: سرمایه این صندوق در بدو ورود (۲۰ دی ۹۶) ۱۱۰ میلیارد تومان بود و بر اساس مصوبه افزایش ۱۴۳ میلیارد تومانی رقم خورد. انتظار می‌رود با انتقال سند ساختمان، تا پایان خرداد این رقم را به ثبت برسانیم که متعاقب آن اقدام‌های لازم برای افزایش به ۳۵۰ میلیارد تومان انجام شود.

وی با اشاره به خدمات صندوق اظهار داشت: از جمله خدمات صندوق، خدمات اکتشاف است که از منابع مالی تأمین شده از وجوه اداره شده وزارت صنعت و معدن تجارت است که نرخ تأمین مالی را به شدت کاهش و به صفر می‌رساند. بیمه نامه اعتباری بهره برداری نیز به بهره برداران و مستخرجان معدنی برای دسترسی آسان به منابع مالی بانکی و بین بانکی ارائه می‌شود.

دهقانی افزود: بیمه نامه اعتباری فرآوری نیز همانند بیمه نامه اعتباری بهره برداری است که برای تکمیل زنجیره ارزش تا پایان بخش فرآوری اعطا خواهد شد. سایر بیمه نامه‌های موجود به نام بیمه نامه‌های سرمایه گذاری بهره برداری نیز برای مدیریت ریسک استخراج تعبیه شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی تصریح کرد: بیمه نامه اعتباری اکتشاف نیز برای تکمیل زنجیره اکتشاف از اکتشافات اولیه تا تفضیلی برای کمک به دسترسی به منابع مالی تعبیه شده است و بیمه نامه اعتباری محدوده‌های اکتشافی و همچنین بیمه نامه اعتباری سرمایه در گردش نیز که در سال های گذشته در بیمه نامه سرمایه گذاری تعبیه شده بود و به مصوبه مجمع رسیده بود را ما امسال برای اولین بار اجرایی کردیم.

وی گفت: مهمترین دستاورد صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی تکمیل وجوه و اقلام در افزایش سرمایه و ثبت رسمی آن است که در حال انجام است.

دهقانی با اشاره به دستاوردهای سال ۹۷ گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای سال ۹۷ صندوق بیمه و ایمیدرو، انعقاد و اجرایی کردن توافقنامه همکاری حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بخش معدن و صنایع معدنی است که مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی جهت ایجاد توسعه پایدار در مناطق روستایی توسط مجلس به وزارت جهاد کشاورزی و معاونت توسعه روستایی مناطق محروم معاونت ریاست جمهوری اختصاص یافت که مجری آن نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

به گفته وی، میزان نرخ بانکی این تسهیلات چهار، ۶، هشت و ۱۰ درصد به تناسب نحوه قرارگیری معادن روستاها تعلق می‌گیرد.

دهقانی تشریح کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشین و معاون اشتغال وی، اینکه بخش معدن به عنوان بخش جدا نشدنی توسعه پایدار روستایی محسوب می‌شود و به تناسب آن ۱۰ درصد منابع را به آن اختصاص دهیم، که این منجر به انعقاد توافق نامه چهار جانبه ای با ایمیدرو و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معاونت توسعه و اشتغال ریاست جمهوری و وزارت کار شد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی افزود: این صندوق از انتهای مرداد پارسال صندوق توانست وارد این پروسه شود و اکثر منابع بخش اول که بالای ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود، صرف شده بود و از حدود ۵۱۰ تقاضا ارجاع داده شده از سامانه کارا به صندوق ۱۹۵ طرح مرتبط با بخش معدن بود، ۵۵ پرونده خود را تکمیل و گزارش و بازدید انجام و حدود ۳۲ پرونده به کارگروه ملی اشتغال ارسال شد.

وی گفت: بر اساس برنامه گسترش فعالیت‌های تضمینی صندوق و همچنین تأمین منابع مالی جدید برای بخش معدن، صندوق در چارچوب طرح تفاهمنامه‌های روستایی و همچنین به صورت مستقل بدون سپرده گذاری در بانک‌ها نسبت به عقد تفاهمنامه با بانک سینا، پست بانک و بانک توسعه تعاون، به شکل مجزا اقدام کرده که با این ظرفیت، متقاضیان صندوق بتوانند از منابع ارزان قیمت و مناسب جهت راه اندازی طرح‌های معدنی و صنایع معدنی بدون نیاز به وثیقه و با ارائه بیمه نامه بهره گیرند.

دهقانی گفت: بدون انجام اقدامات قضائی و با مذاکره انجام شده در سال ۹۸ در حوزه وصول مطالبات بیش از ۱۰۰ درصد رشد محقق شد.

وی افزود: مهمترین برنامه صندوق برای سال ۹۸ اجرای طرح احیا و بازسازی معادن متوسط و کوچک با ابتکار و مشارکت خانه معدن و ایمیدرو و اتاق بازرگانی است که از مهمترین ارکان اجرایی آن صندوق بیمه است. از دیگر موارد می‌توان به ایجاد سیستم مدیریت ریسک اشاره کرد. مهمترین موانع و مشکلات کاهش سود تسهیلات است که در سال ۹۸ پیگیری خواهد شد.