قاسمعلی حسنی، در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» بیان داشت: بازار در رکود به سر می برد، و مردم امیدوار هستند که قیمت ها به دلیل روند ثبات در قیمت دلار پایین بیاید بنابراین برای خرید دست نگه داشته اند و خرید زیادی نمی کنند. البته هنوز ثبات در قیمت ارز اثری بر روی بازار نگذاشته اما مسلما با تداوم ثبات در قیمت دلار بعد از این باید شاهد کاهش قیمت اجناس نیز باشیم.

وی در پاسخ به افزایش قیمت زرشک بیان داشت: قیمت زرشک از 35 تا 40 هزار تومان به 70 تا 75 هزار تومان در بخش عمده فروشی رسیده است، یعنی چیزی حدود 90 درصد قیمتش افزایش پیدا کرده است، دلیل این افزایش قیمت هم صادرات این محصول به کشورهایی مانند پاکستان، هند، اروپا، عراق و چین و روسیه است.

حسنی اضافه کرد: بار زرشک از دست کشاورز خارج شده است و در حال حاضر دست سرمایه دار و دلال است، بنابراین قیمتش گران شده است.

وی در رابطه با قیمت برنج ایرانی اظهار داشت: برنج ایرانی از دو ماه دیگر برداشت می شود و در آن زمان حدود 35 درصد قیمت برنج کاهش خواهد یافت.

حسنی تصریح کرد: ارز 4200 تومان آفتی برای برخی کالاها شده است، اگر ارز آزاد شود تکلیف بسیاری از کالاها مشخص خواهد بود و بازاریان بزرگ وارد بازار می شوند اما الان بازار در برخی موارد تنها برای چند نفر انحصاری شده است و رقابت وجود ندارد بلکه سیستم بسته ارزی باعث شده تا رانت ایجاد شود.

وی در پایان گفت: به طور مثال چایی که با ارز 4200 وارد شد اما با دلار 15 هزار تومانی به دست مشتری ها رسید، پس این ارز 4200 به دست مصرف کننده نرسید.