دبیر انجمن برنج کشور گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر امسال کف تولید برنج در کشور بیش از سقف تولید در سال گذشته است،‌ ضمن اینکه میزان واردات نیز بیش از سال‌های گذشته انجام شده و کمبودی نداریم، در این شرایط لغو واردات در فصل برداشت معنایی جز سرکوب تولید داخلی ندارد.

جمیل علیزاده شایق،با تاکید بر اینکه اعلام لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت ادامه بحث‌های انحرافی گذشته است، اظهار کرد: تنها دلیل اعلام لغو ممنوعیت برنج درست زمانی که کشاورزان در حال کشت هستند، میدان دادن به کسانی است که منافع خود را در واردت می‌بینند تا تقویت تولید داخلی!

وی ادامه داد: طرح بحث‌های انحرافی برای توجیه واردات برنج از زمانی آغاز شد که خبر سیل و نابودی شالیزارها برجسته شد، درحالی که بارندگی و سیل در فصلی اتفاق افتاد که هنوز برنج کشت نشده بود و نشاء‌ برنج در خزانه‌ها بودند.

به گفته علیزاده شایق، تعداد محدودی خزانه‌های نشاء برنج در سیل آسیب دید که با سرعت جایگزین شد.

وی با بیان اینکه بارندگی و سیل علاوه بر استان‌های شمالی منابع آبی مناسبی را در اختیار کشاورزان استان‌های ممنوعه برای کشت برنج قرار داده است، افزود: هر چند لغو ممنوعیت کشت برنج در استان‌های دیگر اعلام نشده است، اما به دلیل منابع آبی مناسب حاصل از بارندگی، از کشت این محصول توسط کشاورزان ممانعت به عمل نیامده است.

علیزاده شایق پیش بینی کرد که سطح زیر کشت برنج در سالجاری در کشور به بیش از 620 هزار هکتار برسد و کف تولید برنج در کشور بیش از سقف تولید در سال گذشته باشد.

وی تاکید کرد: افزایش سطح کشت برنج در کشور همراه با بهبود تولید درحالی است که سال 97 بیش از سال‌های که دچار خشکسالی بوده‌ایم برنج وارد کشور شده است.

دبیر انجمن برنج کشور از دیگر بحث‌های انحرافی مطرح شده برای آماده‌سازی زمینه واردات برنج را ادعای برخی درباره افزایش مصرف سرانه این محصول در کشور عنوان کرد.

علیزاده شایق گفت: پیش‌تر این افراد سعی داشتند که به دولت بقولانند که سرانه مصرف برنج در کشور 42 کیلوگرم است و به همین دلیل نیاز ما به واردات بیشتر از 750 هزار تن است، اما از نظر ما این رقم 36 کیلوگرم بود، این بحث بالا گرفت تا وزارت‌ جهادکشاورزی ورود کرد و در یک گزارش میدانی به این نتیجه رسید که سرانه مصرف برنج از هر دو رقم عنوان شده کمتر و حدود 35.5 کیلوگرم است.

وی میزان واردات برنج به کشور در سال 97 را بیش از 1 میلیون 600 هزارتن عنوان کرد که 400 هزار تن بیشتر از سال 96 بوده است.

علیزاده شایق گفت: واردات برنج تا 2 ماه ابتدای سال 98 نیز همچنان ادامه داشته و قطع نشده است.

دبیر انجمن برنج کشور اساسا تعیین ممنوعیت و لغو آن را اشتباه بزرگ وزارت جهادکشاورزی دانست و افزود: به جای تعیین ممنوعیت واردات و لغو آن سقف واردات بر اساس نیاز مشخص شود.

علیزاده شایق تاکید کرد: میزان نیاز کشور به واردات برنج با توجه به نسبت میزان تولید داخلی و سرانه مصرف کشور مشخص است، واردات می تواند بر اساس میزان نیاز در تمام  طول سال انجام شود و دلیلی وجود ندارد که با ممنوعیت واردات و اعلام لغو آن هربار لرزه بر تن کشاورزان و تولید داخلی بیندازند.

پیش‌تر فرامک عزیزکریمی، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی، در گفت‌وگو با ایلنا از احتمال لغو ممنوعیت کشت برنج در استان‌های جنوبی در پی بارندگی‌های اخیر خبر داده و گفته بود: میزان تولید و واردات برنج در بازار بیش از نیاز است.

این مقام مسئول تائید کرد که سال زراعی گذشته 2 میلیون و 100 هزار تن برنج تولید شد، همچنین یک میلیون و 615 هزارتن برنج نیز وارد کشور شد که در مجموع بیش از نیاز ماست.