«نود اقتصادی»- رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، فروش هواپیما به ایران با ترفندهای فعلی را امکان ناپذیر دانست و اعلام کرده که در خرید هواپیما به ایران مشکلات زیادی وجود دارد و عدم فروش هواپیما به ایران هیچ ربطی به نپیوستن ایران به "اف ای تی اف" ندارد.

چندی پیش عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی مدعی شده بود که به دلیل عدم اجرای FATF ، نتوانستیم از ایرباس هواپیما بخریم و تصریح کرده بود که قرارداد ایرباس لغو نشده و اگر موانع آن برطرف شود قابل اجراست، مانع اجرای قرارداد، اف‌ای تی اف است، چون تبادل مالی صورت نمی‌گیرد.

در همین پیوند،"نوراله رضایی نیارکی" در گفتگو با «نود اقتصادی» با طرح این پرسش که در حال حاضر عباس آخوندی چه کسی است که این اظهارات را مطرح می‌کند، خود پاسخ داد که آخوندی دیگر وزیر نیست، بنابراین اظهارنظر در مورد امور فنی، عملیاتی و هایتک باید توسط متخصصان فن صورت پذیرد نه اینکه هر کسی عنوان اداری دارد اظهارنظر کند.

وی افزود که برای تامین هوایپما و قطعات آن عوامل مهم و تاثیر گذار دیگری وجود دارند، بنابراین هنگامی که اصل مشکل در خرید هواپیما حل بشود نیازی به FATF وجود ندارد و اف ای تی اف دیگر یک امر فرعی است.

رضایی نیارکی، گفته که با وجود عقد قرارداد فرانسه برای فروش هواپیما به ایران  اما ایرباس نتوانست به ایران هواپیما و قطعات بدهد زیرا بیش از 30 درصد قطعات محصولات تولیدی  این شرکت مربوط به آمریکا است.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، خرید هواپیمای دست دوم در شرایط فعلی را فاقد هرگونه صرفه و صلاح برای کشور برشمرد و توضیح داد که درگذشته هم در مواردی اورژانسی خرید هواپیمای دست دوم صورت گرفته بود اما در این شرایط زمانی، تکرار این امر به صلاح کشور نیست و هر کشوری هم که حاضر به فروش هواپیمای دست دوم خود به ایران باشد هواپیمای وامانده،بی کیفیت و آشغال خود را به ما خواهد داد.

وی در عین حال، فروش هواپیماهای ایرباس با عمر 5 سال یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را امری در راستای ترمیم وجه جهانی آن کشور برشمرد و توصیه کردکه اگر ایران مجبور به خرید هواپیمای دست دوم بوده بهتر است که از کشور های حاشیه خلیج فارس هواپیما خریداری کند مشروط به اینکه هواپیماهای مذکور اورهال شده و دستکم 5 سال درصنعت هوایی کشور پرواز کند.