«نود اقتصادی»- مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، میانگین مقاوم سازی بافت‌های روستایی در کل روستاهای کشور را 41 درصد عنوان و اعلام کرد که از میزان پنج میلیون و 300 هزار واحد مسکن روستایی موجود در کشور براساس آمار سال پایه 95 حدود یک میلیون 670 هزار واحد مسکن روستایی پس از بهسازی، اکنون در مرحله پایان کار قرار دارند.

حمیدرضا سهرابی در گفتگو با «نود اقتصادی» میزان کل مقاوم سازی مسکن روستایی از کل 5 میلیون و 300 هزار واحد موجود را در مجموع 2 میلیون و 100 هزار واحد برشمرد و گفت که میانگین واحدهای مقاوم مسکن روستایی در سال 84 که طرح بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی شروع شد 7 درصد بوده که اکنون به  41 درصد رسیده است.

به گفته وی با وجود رسیدن میانگین مقاوم سازی بافت فرسوده روستایی کشور به عدد 41 درصد در کل کشور اما میانگین مقاوم سازی بافت فرسوده روستایی در برخی استانها مثل کرمان 60 درصد بوده و در عوض در برخی از استانها از جمله کرمانشاه 26 درصد بوده  که پس از بروز زلزله ،تخریب قابل توجهی هم در آن به وجود آمد.

سهرابی ابراز تاسف کرد که میزان مقاوم سازی بافت فرسوده روستایی در استانهایی مانند خراسان رضوی و آذربایجان غربی به شدت  پایین است.

وی،تعداد مسکن روستایی فرسوده موجود را  سه میلیون واحد مسکوین دانست که تا سال 1405 باید 70 درصد آن مقاوم سازی شوند.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،درباره روند کاهش بهسازی بافت فرسوده مسکن روستایی گفت برخی روستائیان برای  تامین  معیشت  خود با مشکل  مواجه بوده وخشکسالی هم مزید بر علت شده و در شرایطی که یک روستایی  توان پرداخت اقساط را ندارد  بهسازی و نوسازی مسکن روستایی برای او معنی ندارد.

وی، با بیان اینکه در فاصله  سال 94  و 95 مقدار نوسازی کاهشی بوده در دوسه سال اخیر، هرسال 200 هزارواحد مسکن روستایی بهسازی  و نوسازی نشده است، اظهارداشت که در سال 95 از 200 هزار واحد 165 هزار واحد به بانک ها ابلاغ شده  و فقط 115 هزارواحد آن  به عقد قرارداد منتج شده است.

به گفته سهرابی،درسال 96  هم که رقم  وام به 25 میلیون تومان افزایش یافت 80 هزارواحد به بانکها ابلاغ شدکه ازاین رقم 17 هزار واحد آن به عقد قرارداد رسیده است.

وی، اذعان داشت که در سالیان  گذشته  روستائیان با توان مالی بهتری به استقبال از بهسازی مسکن روستایی  رفته اند حال آنکه در حال حاضر به دلیل افزایش مهاجرت ، افردپیرتر در روستاها مانده اند که بهسازی بافت فرسوده روستایی برای آنها دشوار است که براین موارد باید رکود مسکن و سخت تر شدن تامین قوت روزانه کشاورزان را نیز باید افزود.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدعی شد که به دلیل نیافتن شغل مناسب روستاییان مهاجر در شهرها درحال حاضر بازگشت به روستاها  افزایش یافته است و ادامه داد که بنیاد مسکن به افراد روستایی مستضعفی که قصد بازگشت به روستاها دارند تسهیلات ارزان قیمت و یا بلاعوض ارایه می کند.

وی گفت که در حال حاضر در هیچ روستایی افراد کارتن خواب وجود ندارد و اگر موردی وجود داشته باشد بنیاد مسکن مشکل آنها را حل کرده و  آنها را خانه دار می‌کند.

سهرابی، با بیان اینکه طبق برآوردهای سال 94 تعداد واحدهای نیمه کاره مسکن روستایی در کل کشور  67 هزار واحد بوده است، توضیح داد که این واحد ها متعلق به افرادی بوده که وام  گرفته اما واحد های مسکن روستایی آنها نیمه کاره مانده بود.

به گفته وی، در حال حاضر تعداد واحدهای روستایی نیمه کل کشور کمتر از 20 هزار واحد بوده هر چند که اگر اوضاع اقتصادی کشور بر همین منوال باشد افزایش تعداد واحدهای مسکن روستایی نیمه کاره دور از ذهن نیست.
این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام داشت که در حال حاضر پنج میلیون و 370 هزار واحد مسکونی در کل کشور وجود دارد حال آنکه تعداد خانوار روستایی کشور از مرز 6 میلیون و 55 هزار خانوار روستایی عبور کرده، بنابراین مابه التفاوت این دو رقم، خانوارهایی هستند که به مسکن نیاز دارند.

وی پیش بینی کرد که با روند نرخ رشد کنونی جمعیت تا سال 1405 حدود 250 هزارخانوار جدید هم به جمعیت فعلی افزون شود.