«نود اقتصادی»- آیا حضور همزمان "غلامرضا حیدری کرد زنگنه"، عضو هیات امنای موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در ترکیب هیات مدیره بیمه معلم مغایر با اساسنامه این صندوق است؟

در حال حاضر، غلامرضا حیدری کرد زنگنه، ریاست هیات مدیره شرکت بیمه معلم را بر عهده دارد.

بخش مهمی از سهام شرکت بیمه معلم، متعلق به بانک سرمایه، شرکت ساختمانی معلم و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان بوده که جملگی از جمله شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان به شمار می‌روند.

اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، تصریح می‌کند که عضویت رئیس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، یعنی سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در این موسسه افتخاری است، البته، حق حضور سایر اعضاء در جلسات هیات امنای موسسه توسط رئیس هیات امناء تعیین می شود.

سید محمد بطحایی، علی الهیار ترکمن، مرتضی حاجی، غلامرضا حیدری کرد زنگنه، سید حسین شبیری، محمدعلی نجفی و حسین مظفر اعضای هیات امنای موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان را تشکیل می دهند.

بر این اساس، اعضای هیات امناء و وراث قانونی آنها، هیچگونه حق، سهم و منافع اضافی در موسسه و شرکت های تابعه آن به لحاظ عضویت در هیات امناء نخواهند داشت.

با این حساب حضور همزمان غلامرضاحیدری کرد زنگنه در ترکیب هیات مدیره شرکت بیمه معلم مغایر با اساسنامه صندوق است.

از قرار معلوم، پاداش ناخالص اعضای هیات مدیره شرکت بیمه معلم در سال 96 حدود 5 هزار میلیون ریال و حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره بابت برگزاری دو جلسه در ماه دو میلیون و دویست هزار تومان بوده است.

هر چند که روال پرداخت پاداش هیات مدیره حقوقی شرکت‌ها به نحوی است که پاداش به صورت مستقیم به حساب خود افراد واریز نمی‌شود.

به عبارت دیگر، پس از واریز پاداش به حساب هر یک از شرکت‌هایی که نمایندگان آنها در ترکیب هیات مدیره شرکت حضور دارند، شرکت مذکور هم نسبت به پرداخت پاداش به افراد مبادرت خواهد ورزید.

این احتمال وجود دارد که برخی از اعضای هیات مدیره از دریافت پاداش هیات مدیره صرفنظر کنند.

اما آیا حضور حیدری کرد زنگنه فقط به هیات امنای موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان و هیات مدیره بیمه معلم محدود می شود؟

در این بررسی مشخص شده حیدری کرد زنگنه در هیات مدیره شرکت های آسیا گاز و مایع جنوب، توسعه صنعتگران فارس، شرکت بیمه معلم و شرکت گروه دارویی سبحان هم حضوری فعال دارد.

حیدری کرد زنگنه، گویا  مدیریت عاملی  انجمن دوستی  ایران و عراق را هم برعهده دارد.

گفته می شود که او بیش از 65 سال سن داشته و 44 سال هم سابقه کار دارد.