به گزارش «نود اقتصادی» صادق مردانی تحلیلگر حوزه انرژی اظهار کرد: وزارت نفت خود را عقل کل می‌داند و فکر می‌کند تمام کارهایی که انجام می‌دهد صحیح است. من گمان می‌کنم مدیران وزارت نفت دنبال عادی شدن شرایط در عرصه بین‌الملل هستند.
وی افزود: یعنی همان توهمات اوایل دوران برجام را دارند که فقط در شرایط سفید و عادی و بدون ریسک فعال هستند و در غیر این صورت کاری صورت نمی‌دهد. تفکر آنها این است که دوران کنونی گذرا است و لذا لازم نیست به هر سختی تن بدهند و یا گمان می‌کنند بعد از ۲۰ یا ۳۰ سال حضور در وزارت نفت، وارد ماجراهای ریسک دار نشوند تا در آینده مورد سوال و جواب قرار نگیرند.
این کارشناس مسائل بورس تصریح کرد: براین اساس عدم ریسک پذیری، توهم گذرا بودن این شرایط و نداشتن نگاه کلان به موضوع منجر به آن شده که منفعل عمل کنند به امید آنکه یک نفر کار را درست خواهد کرد و یا اینکه کلاً از خودشان رفع تکلیف کنند که این موضوع باعث شده صادرات نفت کشور افت شدیدی داشته باشد.
مردانی گفت: خب البته رفتاری که با افراد فعال در دوران تحریم قبل می‌شود را هم لازم است بررسی کنید. این افراد اکنون پیوسته در حال پاسخ دادن به دستگاه‌های نظارتی هستند. اما اینکه ما منتظر تغییر رفتار آمریکا باشیم اشتباه است و ایالات متحده هم این کار را نخواهد کرد و حتی ما را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند.

مهدی ایل کا