حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی در خصوص دلایل افزایش نقدینگی در سالهای اخیر اظهار کرد: اقتصاددانان باور دارند سرچشمه رشد نقدینگی و عامل اصلی آن به سیاست‌های بودجه‌ای برمی‌گردد. دولت‌ها برای اینکه دخل و خرج خود را دست‌کم برای یک سال بودجه‌ای متوازن کنند باید انضباط مالی داشته باشند و دو طرف معادله بودجه را با منطق اقتصادی و شرایط روز به تعادل واقعی برسانند.

وی افزود: اما تجربه نشان می‌دهد دولت‌های ایران از سر ناگزیری یا از سر میل و اشتیاق چاله‌های هزینه‌ای حفر می‌کنند و برای پرکردن این چاله‌ها به راه‌های عجیب درآمدی می‌رسند. به طور مثال دولت الان بدهکار بزرگ بانکی است و این به رشد نقدینگی کمک می‌کند. دولت با رفتارهای گسترش‌دهنده هزینه‌ای و برای برطرف‌کردن شکاف‌های بودجه‌ای به عامل ناامنی تبدیل شده و به رشد نقدینگی دامن می‌زند.

سلاح ورزی گفت: سیاست‌های دستوری دولت و بانک مرکزی و نوسان دستکاری‌شده نرخ سود در بازارهای گوناگون مثل بازار سکه، بازار دلار و طلا نیز از عوامل رشد نقدینگی و فرار سپرده گذاری‌های بلندمدت است. برای اینکه نقدینگی به سمت تولید برود هیچ راه‌حل دستوری در میان‌مدت و بلندمدت ممکن نیست.

وی بیان کرد: اگر نرخ سود فعالیت در تولید با نرخ سود در سایر فعالیت‌ها مثل سرمایه‌گذاری در بانک، سرمایه‌گذاری در سکه و طلا برابری کند و از نرخ سود این بازارها بالاتر باشد نیازی به هدایت دستوری نیست و نقدینگی به سمتی می‌رود که بالاترین نرخ سود را دارد. بهترین کار این است که دولت موانع تولید سودآور را برطرف و محیط کسب‌وکار در تولید را مساعد کند.