عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و نویسنده کتاب برنامه ریزی و توسعه، درباره استعفای مسعود نیلی از دولت و خروجش از دولت به «نود اقتصادی» گفت: بلایی که سر اقتصاد کشورمان آمده نتیجه پیاده کردن الگوهای اقتصاد سرمایه‌داری است که ما قبلا از زبان آقای مسعود نیلی بطور غیرمستقیم و نیز از رجالی که در دولت حضور دارند شنیده‌ایم. آقای نیلی باید به خاطر تمام طرحهایی که در سالهای اخیر در اقتصاد ایران پیاده کرده و همگی آن شکست خورده است از مردم عذرخواهی کند. اغلب سیاستهای اقتصادی اجرای شده توسط دولت،‌ حاصل تصمیمات آقای نیلی و دوستانش است.

وی افزود: این دولت متاسفانه فهم درستی از اقتصاد اسلامی و الزامات و اقتضائات اقتصاد ایران ندارد و همچنان در قالب‌های خشکیده و منسوخ سیاست‌های پولی و مالی که در غرب نیز منسوخ شده، قرار دارند و در این مایه‌ها عمل می‌کنند و آقای نیلی هم یکی از اینهاست.

این اقتصاددان تصریح کرد: با رفتن آقای نیلی هم چیزی عوض نخواهد شد، چراکه مجموعه دولت اینچنین است.

فارغ التحصیل اقتصاد از دانشگاه علامه به ناهماهنگی تاکتیک‌های اقتصادی دولت هم اشاره کرد و به «نود اقتصادی» گفت: افکار اقتصادی لیبرالی در تیم اقتصادی دولت وجود دارد؛ انتظار داشتیم که دولت مشاورین حوزه اقتصاد اسلامی را بکار بگیرد، اما این کار را نکردند و به الگوهای غربی دلخوش کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در این 6 ماهه با بلایی که سر اقتصاد آورده‌اند جیب مردم را خالی‌تر کرده‌اند و در عوض، جیب عده‌ای سرمایه‌دار پر شد.

این اقتصاددان اظهار داشت: من تفاوتی در بین تفکرات آقای نیلی و بقیه دولتی‌ها نمی‌بینم؛ این‌ها در اصول وفادار به اقتصاد سرمایه‌داری هستند و در تاکتیک‌ها به هم ایراد می‌گیرند؛ شاید آقای نیلی هم در تاکتیک با دولت مشکل داشته است، نه در اصول.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه تصریح کرد: شاید عوام نتوانند از این‌ها سوال و بازخواست کنند، اما همه باید در محضر خدا پاسخگو باشند، چراکه اقتصاد را به روز سیاه رسانده‌اند.

امین اله فتحی