«نود اقتصادی»- 21 آبان ماه، نخستین سالروز بروز حادثه غمناک زلزله کرمانشاه بوده که در این زلزله، طبق اطلاعات منتشر شده دستکم 621 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده، نزدیک به 10 هزار نفر مجروح و حدود 36000 واحد مسکونی هم  آسیب جدی دید.

دست آخر هم 70 هزار نفر از زلزله زدگان، بی خانمان شده‌اند.

دراین حادثه، طبق آمار بیمه مرکزی، غرامت پرداختی بابت خسارت برای واحدهای مسکونی تخریب شده و سایر موارد تحت پوشش صنعت بیمه، بالغ بر 150 میلیارد تومان بوده است.

فراموش نکنیم که شرکت‌های بیمه‌ای هم در این بین، با راه اندازی واحدهای سیار، فرایند رسیدگی به پرداخت خسارت به مردم زلزله زده کرمانشاه را به خوبی دنبال کردند.

بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که با وجود بالغ بر 25 میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور، چیزی در حدود سه میلیون واحد مسکونی دارای بیمه نامه آتش سوزی بوده و احتمالا  دارای پوشش اضافی سیل و زلزله هم هستند.

بنابراین با وجود تلاش های صورت گرفته تا اکنون، تنها 12 درصد واحد های مسکونی موجود کشور دارای پوشش بیمه ای  هستند. این رقم ناچیز 12 درصدی را  باید یک زنگ هشدار جدی تلقی کرد.! اما براستی، راهکار توسعه و افزایش ضریب نفوذ بیمه حوادث طبیعی در کشور چیست؟

در سال‌های اخیرحدود 17 درصد مرگ و میر حوادث طبیعی جهان ازجمله زلزله به ایران تعلق داشته که علت عمده آنها هم مربوط به ساخت و ساز های فاقد استحکام در مقابل زلزله بوده است.

واقعیت این است که در سالهای  اخیر و پس از وقوع حوادث طبیعی از جمله زلزله در کشور، خبر پیگیری طرح یا همان لایحه بیمه حوادث طبیعی واحدهای مسکونی  به شدت در صدر اخبار قرار گرفته اما هربار و پس از بررسی در دولت و یا مجلس شورای اسلامی، روند رسیدگی به آن به دلایل  مختلفی متوقف و یا به کلی به فراموشی سپرده می شود.

هرچند که لایحه مذکور در فرایندهای رسیدگی با پیش نویس اولیه، دچار تغییرات ماهوی هم شده ومعلوم نیست که در نهایت بتواند سازوکار لازم را  برای همگانی کردن بیمه حوادث طبیعی برای واحد های مسکونی کشورعملیاتی کندیا خیر!
اما هر چه که هست این ابهام وجود دارد که  لایحه  مذکور، چه زمانی فرایند تصویب نهایی خود را در دولت ویا  مجلس شورای اسلامی طی می کند؟

به طور معمول، درکشورهای حادثه خیز، با عبرت گرفتن ازحوادث طبیعی و با استفاده از ساز و کار بیمه‌ای از طریق تعیین حق بیمه متناسب با ریسک میزان مقاومت ساختمان در مقابل زلزله و میزان خطرپذیری مناطق جغرافیایی شهری و روستایی مردم را به سمت ساخت و سازهای ایمن و مقاوم در مقابل حوادث طبیعی سوق می‌دهند.

راهکار صندوق بیمه حوادث طبیعی در کشور خودمان ایران هم، جمع آوری حق بیمه در سال‌های مختلف و سرمایه‌گذاری ذخایر جمع آوری شده در سال‌های بدون حادثه بوده که براین اساس، امکان تامین منابع مالی را برای روز حادثه احتمالی فراهم می‌کند.

باید دید که دولت و مجلس در کنار صنعت بیمه دور خیز لازم را برای تحقق این اقدام مهم کرده است؟