«نود اقتصادی»:به نقل از بلومبرگ انگلیسی، قطر در تلاش برای رقابت با مرکز مالی دوبی، مبلغ ۲ میلیارد دلار را به مرکز مالی خود اختصاص داد تا شرکت‌های چندملیتی را جذب کند.

یوسف الجیدا، مدیر اجرایی ارشد مرکز مالی قطر، به تلوزیون بلومبرگ گفت: به شرکت‌هایی که در مرکز مالی دوحه مستقر شوند، دفاتر کار رایگان و مشوق‌های مالیاتی اعطاء خواهد شد، همچنین در ازای التزام به ۱۰ سال ماندن در این مرکز، سرمایه‌ای اولیه که ۵ سال هزینه‌های فعالیت آنها را تامین می‌کند به آنها داده می‌شود.

وی گفت: این مبلغ (۲ میلیارد دلار) آماده استفاده بوده و تحت نظارت دولت در حسابی بانکی قرار داده شده است؛ بر این اسسا ما انتظار داریم هر شرکت عضو مرکز مالی قطر، دسترسی کاملی به مناقصات دولتی داشته باشد و دسترسی نامحدودی هم به بازار داخلی قطر، یعنی شرکت‌ها و خرده‌فروشان، داشته باشد.

این برنامه پس از این مطرح می‌شود که سال گذشته، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر با اتهام روابط اقتصادی و دیپلماتیک قطر با گروه‌های تروریستی و داشتن رابطه نزدیک با ایران، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با قطر را قطع کردند.

البته قطر این اتهامات را رد کرد؛ ولی این تحریم باعث شد قطر مسیرهای واردات خود را به کویت و عمان تغییر دهد و کالاهای خود را از ایران و ترکیه خریداری کند.

دوحه در تلاش است با جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بازار مالی بزرگتر، در رقابت با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس، پیروز شود. عربستان سعودی و امارات متحده عربی از تاکتیک مشابهی استفاده کرده‌اند؛ اقدامات آنها شامل برنامه‌هایی برای اعطای حق شهروندی دائم به سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل قوانین مربوط به مالکیت شرکت‌ها، است.  

مرکز مالی قطر در نظر دارد شرکت‌هایی از کویت، عمان و عراق را به خود جذب کند و همچنین به دنبال مشارکت در بازسازی سوریه و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی است.