پویا جبل عاملی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص دلایل التهابات بازار ارز در ماههای اخیر اظهار کرد: بانک مرکزی قبل از عید با تعریف بسته ارزی تا حدی موفق عمل کرد. تقاضای احتیاطی حجیمی که پیش از این بسته وجود داشت دیگر وجود ندارد و بازار بیشتر به سمت تقاضاهای غیر احتیاطی و یا واقعی می‌رود.
وی افزود: همزمان با بسته بانک مرکزی نیروی انتظامی به بازار آمد و بازار را بست. خود سیاستگذاران هم می‌دانند که حضور نیروی انتظامی باید در کوتاه مدت انجام شود و در بلند مدت با توجه به غیر شفاف کردن بازار و ایجاد ریسکهای قیمتی سیاست مناسبی نبود.
این کارشناس اقتصادی گفت: نیاز داریم که بازار شفاف شود و هرکس که نیاز به ارز دارد بتواند ارز مورد نیاز خود را از بازار تهیه کند. خرید ارز باید یک پدیده مشروع شود و نباید دارندگان ارز را متهم تلقی کنیم، چون اینها ریسکهای بازار را افزایش می‌دهد.
جبل عاملی خاطرنشان کرد: اگر این ریسکها کاهش یابند، بازار آرام می‌شود. سیاستگذار نباید دست و پا بزند که قیمت دلار به یک سطح مشخصی برسد. بسته بانک مرکزی و اقدامات بعدی آنها هیجانات را کاهش داده و نیازی به حضور نیروی انتظامی نیست. اگر  برای بازار ارز روی سطح خاصی از قیمت پافشاری کنیم، تقاضای احتیاطی بار دیگر به بازار می‌آید و فضا ملتهب می‌شود. در حال حاضر می‌بینید که از پیش فروش سکه استقبال چندانی نشده است. چون تقاضای احتیاطی از بازار رفته و مردم فهمیدند که اگر روی ریال سرمایه گذاری کنند صاحب سود بیشتر خواهند شد.
وی تصریح کرد: تقاضای احتیاطی ممکن است دو سه روزه به بازار ارز برگردد و همه چیز را بهم بریزد. نیازی نیست که زمان زیادی برای بازگشت تقاضای احتیاطی صرف شود. بازار ارز و بازار پول جز پدیده‌هایی هستند که به روز و ثانیه متکی هستند بنابراین سیاستگذار باید، بلافاصله بعد  از این که می‌بینند، یک سیاست نتیجه بخش هست آن را دنبال کند. در جایی هم که دید ابزار مورد استفاده‌اش نتوانسته به بازار ارز سر و سامان دهد باید فورا آن را تغییر دهد.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در اقتصاد ما هیزم لازم برای ملتهب کردن بازار ارز وجود دارد. به این دلیل که نرخ ارز در کشور ما تعدیل نمی‌شود و رشد نقدینگی بسیار بالاست. هر قدر ریال بیشتری در این اقتصاد چاپ شود و دلار روی سطح مشخصی بماند احتمال افزایش قیمت ارز وجود دارد. البته بی‌ثباتهایی که در بسترهای غیر اقتصادی هم بوده روی بازار ارز اثر گذاشته است و باعث ورود تقاضای احتیاطی به بازار شد.
جبل عاملی در مورد نقش افزایش 2.5 برابری نقدینگی در 5 سال گذشته بر افزایش قیمت دلار گفت: مهار رشد نقدینگی و پایه پولی صرفا دست سیستم بانکی و بانک مرکزی نیست. در حال حاضر بیشتر از ظرفیت اقتصادمان در حال خرج کردن هستیم و این باعث به وجود آمدن کسری می‌شود. این کسری در نهایت روی ترازنامه سیستم بانکی و بانک مرکزی خودش را نشان می‌دهد و حجم نقدینگی را بالا می‌دهد. برای کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی باید در نحوه هزینه کردمان تجدید نظر کنیم و بر مبنای ظرفیت اقتصاد کشورمان خرج کنیم.