دکتر قدرت الله امام وردی اقتصاددان، درباره وضعیت کنونی بازار ارز گفت سمت عمده تقاضای ارز در حوزه واردات کالاهای واسطه‌ای است. با این اوضاع بخش خصوصی اولین قربانی است. البته باتوجه به اینکه قسمت عمده‌ای از ساختار اقتصاد دولتی است و بیشترین متقاضی ارز، خود دولت است، دولت در نهایت به خودش ارز می‌دهد.
وی ادامه داد: مشکل اصلی در بحران ارزی 97-96 عدم‌ اشراف تیم اقتصادی دولت بر مباحث مالی و پولی است. برخی دولتمردان متوجه نیستند که لزوما ارزش پول ملی مساوی با ارزش دلار نیست. یعنی فکر می‌کنند چون دلار بالا می‌رود ارزش پول پایین می‌آید. در واقع این‌گونه نیست و عامل کاهش ارزش پول ملی تورم است. نتیجه این افزایش تورم افزایش قیمت دلار است؛ ولی برخی دولتمردان برعکس فکر می‌کنند
امام وردی ادامه داد: وقتی رئیس بانک مرکزی یک حسابدار است طبیعی است که اشراف تئوریک ندارد. درست است که سیف سابقه ریاست بانکی دارد، ولی بحث بانک‌های تجاری با بانک مرکزی که متولی سیاست‌های پولی است، متفاوت است. وزیر اقتصاد نیز تحصیلکرده رشته غیراقتصادی است. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم تحصیلات اقتصادی ندارد. هیچ دولتی تاکنون اینقدر از فقر دانش اقتصادی و متخصصان اقتصادی در کابینه‌اش رنج نبرده است. فعالان بازار که تخصص اقتصاد هم ندارند، می‌دانستند دلار خیز برداشته و در حال افزایش قیمت است. در حالی که بانک مرکزی فقط نظاره‌گر بود و هر از چندگاهی اعلام می‌کرد بازار در حال آرام شدن است. با اقدامات امنیتی و بگیر و ببند انتظار دارند بازار کنترل شود.
وی گفت: بحث دلار یک‌شبه درست نمی‌شود و متاسفانه دولت کار خاصی در این زمینه نکرده است. تنها راه کنترل بازار ارز، عدم‌کنترل قیمت ارز و تغییرات تدریجی و هماهنگ با نرخ تورم است. غیر از این شاید مدت کوتاهی بتوان آن را کنترل کرد اما قطعا شاهد جهش در نرخ ارز خواهیم بود.

بهزاد رفیعی