«نود اقتصادی»:وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای حل مشکل آب باید بخشی نگری را کنار بگذاریم، گفت: در موضوع آب نباید در بخش های کشاورزی، صنعت و محیط زیست راه های جداگانه ای را رفت.

رضا اردکانیان پیش از ظهر امروز در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوع آب برای همه بخش ها موضوعی واحد است و نباید آن را تقسیم کرد و برای جلوگیری از بخشی نگری در موضوع آب، کارگروهی در دولت تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه 50 سال است به سمت گرمتر و خشک شدن پیش می‌رویم، گفت: در این شرایط باید در مصرف آب تغییر ایجاد و بدون تعارف پرونده مصرف آب در بخش کشاورزی را باز کنیم؛ اینکه مصرف آب را چگونه مدیریت و در کجاها با کشت‌های ممنوع مقابله کنیم، موضوعی است که باید بررسی شود.

اردکانیان همکاری همه دستگاه‌ها را برای مدیریت آب ضروری دانست و گفت: وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی به تنهایی نمی‌توانند مساله آب را حل کنند.

وزیر نیرو افزود: وزارت نیرو به دنبال شیرین کردن آب، مدیریت آب‌های سطحی و بارور کردن ابرهاست. در این بین وزارت جهاد کشاورزی هم به تنهایی نمی‌تواند طرح الگوی کشت جایگزین را اجرا کند؛ همه دستگاه‌ها باید کمک کنند.

وی در مورد مصرف برق نیز با تاکید بر اینکه اگر مصرف اصلاح نشود، وارد خاموشی و قطع برق خواهیم شد، گفت: امسال تابستان آسانی در پیش رو نیست اما با کمک مردم می توان مصرف آب و برق را مدیریت کرد.

اردکانیان با بیان اینکه امسال نسبت به پارسال چهار هزار مگاوات افزایش مصرف برق داریم، گفت: پارسال 9 هزار و 300 مگاوات از سدها برق گرفتیم که امسال بیشتر از پنج هزار مگاوات امکان پذیر نخواهد بود؛ بنابراین تولید برق در کشور امسال منفی است و باید تلاش کنیم با کمک مردم مصرف را مدیریت کنیم.