«نود اقتصادی»- مشاور وزیر نفت گفته است که وزارت نفت برای حضور سرمایه‌گذاران خصوصی در صنعت نفت و پالایش، چراغ سبز خوبی از خود نشان داده است اما فعالان بخش خصوصی با وجود این اعلام آمادگی، حتی یک ریال پول هم ندارند و می‌خواهند همه سرمایه مورد نیاز در این امر را از خارج وام بگیرند که خارجی‌ها هم وامی نمی‌دهند! عباس کاظمی در گفتگو با «نود اقتصادی» توضیح داد که با توجه به واگذاری پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی، سرمایه گذاری در بخش پالایشی کشور هم باید از همین ناحیه صورت پذیرد و پرسیده است که اگر فعالان بازار سرمایه برای حضور در صنعت نفت اعلام آمادگی می‌کنند چرا سرمایه‌ای به صنایع پالایشی نمی‌آورند!

وی تصریح کرده که صنعت نفت و پالایش در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی توفیق زیادی نداشته هر چند که در سایر بخش‌ها هم وضع همینطور بوده است.

مدیر عامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در عین حال به وزارت نفت دولت یازدهم بابت توسعه صنایع پالایشی نمره قابل قبولی داد.

وی گفته که حدود 40 درصد از کل سهام شرکت‌های پالایشی به تعاونی‌های سهام عدالت اختصاص یافته اما این تعاونی‌های سهام عدالت پولی برای تزریق کردن بابت توسعه در شرکت‌های پالایشی ندارند. به گفته کاظمی، شرکت‌های تعاونی سهام عدالت خوب اداره نمی‌شوند و مدعی شد که سهام عدالت صاحب ندارد و فقط پول را بین گداها توزیع می‌کند.

مشاور وزیر نفت اذعان داشت که در شرایط فعلی هیچ اختلاف نظری برای توسعه صنایع پالایشی بین بدنه وزارتخانه و وزیر نفت وجود ندارد و زنگنه موافق توسعه صنایع پالایشی بوده اما وقتی که با کمبود منابع مالی مواجه می‌شویم به طور قطع جنگ و دعوا هم زیاد می‌شود!

وی ارزش واقعی 9 پالایشگاه موجود در کشور را حدود 16 میلیارد دلار برآورد کرد و به «نود اقتصادی» گفت که هزینه ساخت همین تعداد پالایشگاه با تکنولوژی کنونی همین 16 میلیارد دلارخواهد بود چون این پالایشگاهها قدیمی هستند. کاظمی افزود که ساخت همین 9 واحد پالایشگاهی با تکنولوژی روزآمد اما  30 میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت.

وی درباره عقب ماندگی طرح‌های پالایشی هشت گانه سیراف هم تاکید کرد که هر یک از این طرح‌ها در دست یکی از صندوق‌های بازنشستگی کارکنان است اما آنها هیچ سرمایه‌ای برای راه اندازی این طرح‌ها نیاورده‌اند و پیشرفت فیزیکی طرح‌های پالایشی سیراف مطلوب نیست.

کاظمی تاخیر در راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را نیز ناشی از نبود بهره وری مناسب در کشور برشمرد و دلیل دیگر این امر را هم تحریم شدن صنعت نفت کشور از سال 89 دانست که سبب شده تمام پمپ‌های این پالایشگاه در آلمان متوقف شود و راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم از سال 89 تا 94 یعنی به مدت 5 سال خوابید و قفل شد.

وی ادامه داد که اجناس مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس در همان سال‌ها در کشور آلمان متوقف شد که پس از اجرایی شدن برجام اجناس مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم آزاد شد. به گفته معاون سابق وزیر نفت، اگر کشور تحریم نبود عملیات احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا اکنون به اتمام رسیده بود.

کاظمی گفت که به دلیل تحریم‌ها از سال 92 تا 94 برای انجام مباحث جاری صنعت نفت هم مشکلاتی وجود داشت که از جمله آنها می‌توان به آوردن بنزین با کشتی اشاره داشت که چندین مرتبه حواله آن تغییر کرده و حتی رادارهای کشتی هم خاموش می‌شد تا بنزین به کشور برسد.

وی تصریح کرد که در دو سال نخست دولت یازدهم و به دلیل تحریم‌ها شرایط بسیار انقباضی بوده و نشد کار خاصی صورت پذبرد. مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفته که صنعت خودروسازی کشور در زمینه کیفی سازی محصولات رشدی نداشته و توضیح داده که خودروسازان حال حاضر کشور به دلیل نداشتن رقیب، دست آنها در جیب مردم بوده و هرچه که تولید کرده اند مردم خریداری می کنند، بنابراین خودروسازان توسعه کیفی نداشته‌اند و دولت هم در مقابل، با خودروسازان با تساهل رفتار می‌کند.