«نود اقتصادی»:دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با بیان این که صادرات گاز آمریکا به منطقه، تهدیدی برای صادرات گاز ایران و سایر تولیدکنندگان نیست، گفت: با توجه به هزینه بالای تولید ال.ان.جی آمریکا، قیمت آن وقتی در بازار اروپا و آسیا عرضه می شود قابل رقابت با سایر رقبا نخواهد بود.

محمد حسین عادلی، درباره ورود آمریکا به بازار بالقوه گاز ایران، (خاورمیانه و جنوب آسیا) بیان داشت: صادرات ال.ان.جی (گاز مایع طبیعی شده) آمریکا هیچ تهدیدی برای هیچ صادرکننده سنتی و بزرگ گاز در منطقه نیست.
وی افزود: زیرا آمریکا اکنون به همه نقاط دنیا مانند آمریکای لاتین، اروپا و آسیا گاز صادر کرده، بنابراین بر بازار خاصی تمرکز نکرده است.

وی با بیان این که میزان صادرات ال.ان.جی (گاز مایع طبیعی شده) آمریکا امسال تاکنون به هشت میلیون تن رسیده که 2 درصد کل بازار گاز را تشکیل می دهد، ادامه داد: کشوری که 2 درصد بازار را در اختیار دارد، در مقایسه با سایر صادرکنندگان بزرگ، اهمیتی ندارد.

وی یادآور شد: با توجه به هزینه بالای تولید ال.ان.جی آمریکا، قیمت آن وقتی در بازار اروپا و آسیا عرضه می شود، قابل رقابت با سایر رقبا نخواهد بود.

وی درباره احتمال قیمت شکنی آمریکا در بازار جنوب آسیا و کشورهای منطقه، گفت: تاثیری ندارد، برخی کشورهای منطقه مانند امارات نیز که محموله های گاز آمریکا را خریداری کرده اند، در خرید خود ملاحظات سیاسی داشته اند، در واقع می خواسته اند به کشور همسایه خود (قطر) پیام صادر کنند.

برخی کشورهای منطقه مانند امارات و کویت اقدام به خرید محموله های ال.ان.جی آمریکا کرده اند. این اقدام آنها در حالی انجام شده است که قطر به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ال.ان.جی جهان در همسایگی آنها قرار دارد.

ایران نیز که به عنوان بزرگترین دارنده گاز در جهان به شمار می رود، اکنون به ترکیه و عراق گاز صادر می کند، البته مذاکره هایی نیز برای صادرات گاز ایران به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شده که تاکنون نهایی نشده است.

آمریکا پس از پیشرفت، فناوری های شیل نفت و شیل گاز توانسته هزینه تولید را کاهش داده و حجم قابل توجهی به تولید خود بیفزاید و زمینه برای صادرات را فراهم کند.