به گزارش «نسیم آنلاین»، پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: اقتصاد مقاومتی نه همراه نه هم‌وزن و به موازات برنامه ششم نیست. اقتصاد مقاومتی سیاست‌های کلی و اصلی است و برنامه ششم در ذیل آن قرار دارد اما برنامه ششم به شکلی است که نگاه به برنامه‌ریزی کشور را عوض کرده است. دولت پروژه‌هایی برای اقتصاد مقاومتی تعریف کرده است اما من این سوال را دارم که در پایان هر سال می‌توان این پرسش را کرد که چند درصد مقاومت کشور بالا رفته است؟

فیروزه خلعتبری با انتقاد از برنامه‌های حوزه دانشگاهی اقتصاد مقاومتی که در جلسه از آنها صحبت شد، گفت: آنچه خواسته‌اند انجام دهند، اسمش را اقتصاد مقاومتی گذاشته‌اند. پروژه‌هایی مانند بازنگری نظام آموزش عالی کشور در جهت ارزش‌آفرینی، طراحی و پیاده‌سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش برای ماموریت‌گرا کردن فعالیت‌های موسسات آموزش عالی و پژوهش کشور چه ارتباطی با اقتصاد مقاومتی دارد؟ مگر ما نباید در همین وضعیت و با هر بینشی و به هر فعالیتی رسیدگی کنیم؟ 8 دانشگاه در لیست دانشگاه‌های برتر گذاشته شده است که ارتباطی به مقاومتی کردن ندارد.

به بیان وی، اینها کمکی به حل مسائل کشور نمی‌کند بلکه برای نیل به این منظور باید نظامی تشکیل شود که در آن اصل اولیه اقتصاد مقاومتی که مشارکت حداکثری آحاد مردم است با اصل دوم آنکه یعنی دانش‌بنیانی باید تلاقی و هماهنگ شوند تا نهاد علم و فناوری به وجود آید و این نهاد بتواند بازوی کمکی اقتصاد شود.

فوق دکترای اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیای ‌جنوبی همچنین گفت: مسوولان ستاد اقتصاد مقاومتی هیچگونه برداشت درست و همچنین تفاهمی از اقتصاد مقاومتی ندارند. همچنین این مسوولان تعاملی هم با تدوین‌کننده‌های مفاهیم و تئوری اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارند. فقط چندتا شاخص استخراج کرده‌اند که هیچگونه ارتباطی با اقتصاد مقاومتی ندارد. این پژوهشگر اقتصاد تاکید کرد: «در چنین محیطی اگر اقتصاد مقاوم شود بنده کله‌ام را می‌شکنم.»خلعتبری در پایان به مبانی اقتصاد مقاومتی که همان مشارکت حداکثری مردم است، اشاره کرد و برون‌گرایی و درون‌گرایی را از مفروضات شناخته شده آن دانست. به گفته او دانش‌محوری و بهره‌وری از ابزارهای اصلی رسیدن به این مفروضات است که برای نیل به آن باید نظامی ساخته شود که در آن دانشگاه به محیطی ایمن برای ایده‌های خلاق تبدیل شود.