گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»: مجمع عمومی سالیانه شرکت بیمه ایران بدون حضور "علی طیب نیا"، وزیر امور اقتصادی و دارایی همین اواخر برگزار و صورت‌های مالی آن هم تصویب شد، اما همچنان ترکیب هیات مدیره آن به لحاظ عددی ناقص بوده و گویی که قرار نیست این ترکیب حتی ترمیم شود.

درحال حاضر محسن پورکیانی، محمد حیدری، اکبر افتخاری و رضا کاظمی تکلیمی در ترکیب هیات مدیره این شرکت حضور دارند.

پیش از سررسیدن محسن پورکیانی به کرسی ریاست بیمه ایران، سید عباس حسینی"، مدیر عامل معزول سابق، "حمید رضا تاجیک"، معاون پیشین مالی و اداری و عضو هیات مدیره، را از سمت خویش عزل ساخته بود.

از آن زمان همواره یک پای هیات مدیره این شرکت بیمه‌ای دولتی لنگ زده ، حتی با آمدن محسن پورکیانی، مدیر عامل نه چندان شهیر کنونی بیمه ایران.

شرکت بیمه ایران در سال‌های اخیر به دلیل حواشی فراوان همواره در کانون توجهات رسانه‌ای بوده است، از برکناری محمود امراللهی به دلیل انتشار فیش حقوقی در سال گذشته گرفته تا عزل ناگهانی سید عباس حسینی مدیر عامل سابق بیمه ایران که گفته می شود به دلیل دریافت وام ۶۰۰ میلیون تومانی با نرخ بهره بسیار نازل بوده است.

با این حال، کمی بعد از رسیدن محسن پورکیانی به ایستگاه بیمه ایران، هم او که تا پیش از این در رده‌های میانی بیمه ایران مسئولیت داشته، دستکم 356 میلیون تومان وام ضروری اتومبیل، ضروری تعمیرات مسکن، وام مسکن ذخیره فنی و وام طرح نوید دریافت کرده است.

هنوز خود محسن پور کیانی حاضر نشده که پیرامون این اقدام جالب خویش توضیحاتی ارایه دهد، اما هرچه که هست تا اینجای کار او هم خطای مدیر پیشین خود را تکرار ساخته است.

شرکت بیمه ای تحت امر او اکنون با چالش های جدی دست و پنجه نرم می‌کند، از افت سهم بیمه ایران درحق بیمه تولیدی از رقم 40 به 33 درصد گرفته تا سود ده نبودن 9 نمایندگی بیمه ایران در کشور های حاشیه خلیج فارس.

البته مشکلات شرکت بیمه ایران به همین موارد مذکور ختم نمی شود، چرا که گفته می‌شود زیان 1500 میلیارد تومانی این شرکت همچنان بلاتکلیف مانده است.

جدای از این امر، گفته می‌شود که رقم مطالبات معوق شرکت بیمه ایران از سال 92 دستکم 2000 میلیارد تومان بوده هنوز تکلیف بخش مهمی از آن که مربوط به فرهنگیان و بنیاد شهید بوده در هاله ای از ابهام قرار دارد.

با این اوصاف، انتظار می رود تا محسن پور کیانی با هماهنگی با وزارت امور اقتصادی و دارایی، نسبت به ترمیم ترکیب هیات مدیره بیمه ایران مبادرت ورزد چرا که با توجه به  فهرست ناقص هیات مدیره از لحاظ عددی، چنانچه تصمیم گیری درباره مسائل مهم شرکت بیمه دولتی ایران در هیات مدیره ،به رای مساوی ختم شود، زوج بودن تعداد ترکیب، تصمیم سازی پیرامون آن را به بن بست بکشاند. از همین رو است که همواره ترکیب هیات مدیره بنگاه‌های اقتصادی از لحاظ عددی فرد بوده نه زوج!

باید دید که محسن پور کیانی، خواهد توانست در مسیر رفع چالش های فرارو گام های مهمی بردارد یا خیر ؟

به ویژه آنکه نرفتن علی طیب نیا به مجمع بیمه ایران، ذهنیت های متفاوتی را در اذهان متبادر ساخته چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد، وزیر امور اقتصادی و دارایی از ابتدای فصل برگزاری مجامع در مجامع بانکهای دولتی و بیمه مرکزی حضور یافته به جز بیمه ایران.

آیا علی طیب نیا از سومین منصوب خویش در بیمه ایران هم رضایت کافی ندارد؟