به گزارش «نسیم آنلاین» حبیب الله حقیقی با اشاره به کاهش سالانه 10 میلیارد دلاری حجم قاچاق از سال 92 تا پایان سال 94 افزود: طی هدف گذاری های انجام شده در برنامه پنج ساله باید حجم قاچاق سالانه 10 تا 15 درصد کاهش یابد که تاکنون 13 تا 14 درصد آن محقق شده است.

وی جدیت در کشف کالای قاچاق از مبادی ورودی تا سطح عرضه را سبب کاهش حجم قاچاق تا 25 درصد در سال جاری اعلام کرد و ادامه داد: کشفیات قاچاق در سال 92 حدود 1200 میلیارد تومان ، سال 93 معادل 1800 میلیارد تومان ، سال 94 برابر با 5 هزار میلیارد تومان و در 5 ماهه اول امسال نیز 7 هزار میلیارد تومان بوده است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اولویت مبارزه با قاچاق را در سطح مبادی ، حوزه مسیری و مقصد اعلام کرد و گفت: مبارزه با قاچاق در سطح عرضه نیز با برنامه ریزی جامع و با کمترین هزینه برای صنوف انجام خواهد شد.

حقیقی با اشاره به طرح جمع آوری دخانیات قاچاق در تهران افزود : پیش بینی می شود این طرح در کشور به ویژه استان های هدف قاچاق نیز انجام خواهد شد

وی مصرف سیگار در کشور را 55 میلیارد نخ در سال اعلام کرد و گفت : بخشی از این مصرف واردات و تولیدات داخلی و سهمی نیز از طریق قاچاق تأمین می شود.

وی درباره مصاحبه مالکی رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آمار نادرست ستاد گفت: وی به کاهش 10 میلیارد دلاری تردید دارد اما ما برای آمار از سیستم کارشناسی قوی از دانشگاه ها و دستگاه های مختلف استفاده می کنیم و آمار بی دلیل ارائه نمی شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه شاید آقای مالکی بدون سند آمار ارائه کرده است ، افزود: مبنا را بر اصول علمی ، پژوهشی و چارچوب های پذیرفته شده برای رسیدن به آمار در سطح کشور گذاشته ایم و برای کاهش 10 میلیارد دلاری حجم قاچاق استدلال قوی داریم که اگر لازم باشد حاضر به توجیه و تبیین موضوع هستیم.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه یکی از عوارض قاچاق ضربه به تولید داخل است ، ادامه داد : ورود قاچاق یکی از علل مشتری نداشتن کالای تولید داخل است.

وی با اشاره به اینکه واردات رسمی در چارچوب و اصول اداری دقیق تنظیم شده است ، تصریح کرد : مبادی رسمی را برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق مصونیت سازی می کنیم که با شفاف و کوتاه کردن مسیر ترخیص ، تسهیل در تجارت رسمی و با سامانه ای شدن ، عملیاتی می شود و هم اکنون حجم قابل توجه قاچاق مربوط به همین اصلاح روش ها در فرآیند پیشگیرانه در حال انجام است.